Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Wat zijn backlinks, hoe werken ze en hoe kom je eraan?

Wat zijn backlinks, hoe werken ze en hoe kom je eraan?

Wat zijn backlinks
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

juli 19, 2024 @ 12:06 pm

Leestijd:
8 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

juli 19, 2024 @ 12:06 pm

Leestijd: 8 minuten

Een goede aanbeveling naar jouw website is natuurlijk erg waardevol. Google ziet backlinks als een aanbeveling van de ene websites aan de andere. Hoe meer van dit soort relevante aanbeveling, des te meer Google jouw website ziet als een goede bron van informatie. Dit zal beloond worden met een hogere autoriteit. 

In dit artikel leggen we meer uit over wat backlinks zijn, waar een goede backlink aan moet voldoen en hoe jij backlinks kan verkrijgen. Lees snel verder om jouw websites te versterken!


Samenvatting: belangrijkste takeaways

  • Een backlink is een hyperlink van de ene website naar de andere website

  • Hoe relevanter de backlink, hoe meer waarde deze heeft voor jouw domeinautoriteit

  • Een natuurlijk backlinkprofiel is belangrijk dan ooit. Focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit

  • Een goede backlink komt van een website met een hoge autoriteit, is uniek, relevant en is do-follow

  • Backlinks kan je verkrijgen door goede content te schrijven of relevante websites te benaderen voor een samenwerking


Stroomlijn je bedrijf & contact met klanten

Ontdek de tools die je veel tijd kunnen besparen.

Bekijk je mogelijkheden
vind boekhouding die bij je past

Wat zijn backlinks?

Een backlink is een hyperlink van de ene website naar de andere website. Zo worden de websites in feite aan elkaar verbonden. Een backlink is in de ogen van Google een aanbeveling van ene website aan de andere website. In feite geeft een backlink het signaal dat de website mogelijk relevant is voor de lezer. Hoe meer van dit soort links naar een website gaan, hoe meer autoriteit deze website heeft in de ogen van Google. 

Stel dat een groot financieel blog met een link verwijst naar jouw website over geldzaken, dan is dit een backlink. Jouw website wordt aangeraden door een blog die al veel verkeer en autoriteit heeft. Google ziet jouw website dan als een goede aanbeveling en zal jouw belonen met meer autoriteit. 

Het proces van het verzamelen van zoveel mogelijk van dit soort relevante backlinks wordt linkbuilding genoemd. Dit betekent het opbouwen van een verzameling van relevante backlinks zodat jouw website meer autoriteit krijgt in Google, waardoor jouw website beter kan ranken. 

Verschillende soorten links op een website

Er zijn verschillende soorten links die allemaal hun eigen functie hebben voor de SEO-prestaties. 

Interne links: Dit zijn links die binnen je eigen website naar relevante pagina’s verwijzen. Denk bijvoorbeeld aan een pagina over ‘Hoe werkt in investeren’ waarin je verwijst naar een andere pagina over ‘Wat is beleggen in aandelen’. Interne links zijn belangrijk voor een goede SEO-structuur van de website. 

Externe links: Dit zijn links die verwijzen naar een externe website. Stel dat je een artikel hebt geschreven over de beste printers en je in de tekst verwijst naar een winkel die printers verkoopt. Deze externe link kan dan waarde bieden aan de bezoeker van jouw artikel. 

Backlinks zijn externe links van andere websites die naar jouw website verwijzen. Stel dat een populaire blog over tuinieren een link naar jouw website over tuinonderhoud plaatst, dan is dat een backlink naar jouw website.

Zoals gezegd ziet Google dit als aanbeveling. Backlinks zijn zeer belangrijk voor het SEO-succes dat een website behaald. Maar waarom eigenlijk? 

Waarom zijn backlinks zo belangrijk voor SEO-succes?

Backlinks zijn al sinds het begin van de zoekmachines erg belangrijk voor een goede vindbaarheid. Een backlink kan je dus zien als een aanbeveling van de ene website naar de andere website. Destijds werd de frequentie van backlinks naar een bepaalde website geteld als een populariteitsgraadmeter voor een bepaalde webpagina. Zo kon Google bepalen welke website of webpagina het meest relevant was voor de zoekopdracht.

Naarmate het aantal internetgebruikers groeide en er steeds meer websites online kwamen, werd door Google het PageRank-algorithme in het leven geroepen. Dit was een revolutionaire methode waarbij de betrouwbaarheid van een website werd beoordeeld door middel van backlinks, in plaats van alleen door zoekwoorden. 

Met dit systeem kon Google nauwkeurig beoordelen welke webpagina’s de beste match waren voor de zoekopdracht. Hoewel er door de jaren heen veel updates zijn geweest, is de essentie van dit systeem nog hetzelfde. 

Uit een groot onderzoek van Baclinko in 2020, blijkt dat backlinks vandaag de dag nog steeds één van de belangrijkste graadmeters zijn voor de uiteindelijke positie in de zoekresultaten. Dit komt door de volgende drie redenen: 

Autoriteit: Zoekmachines zien backlinks als een teken van autoriteit en relevantie van een bepaalde website. Als een website met goede SEO-metrics een andere relevante website aanbeveelt, ziet Google dit als een teken van vertrouwen in die website. Hierdoor krijgt de website meer vertrouwen. 

Organische vindbaarheid: Door het verkrijgen van vertrouwen krijgt de website een hogere domeinautoriteit. Dit is één van de bepalende factoren voor organische vindbaarheid. Hierbij geldt hoe hoger de autoriteit, hoe hoger de website wordt getoond in de zoekresultaten. Dit leidt tot meer bezoekers en dus potentiële klanten voor een website. 

Indexering: Als een zoekmachine backlinks naar een website tegenkomt, zorgt dit ervoor dat deze sneller geïndexeerd worden. Dit betekent dat de webpagina sneller geregistreerd en dus herkend worden door crawlers van Google. 

Genoeg reden dus om je te verdiepen in backlinks en tijd te besteden aan het opbouwen van een goed en sterk backlinkprofiel voor jouw website(s). Daarvoor is het wel belangrijk dat je weet wat een goede backlink is, want niet alle backlinks zijn even waardevol. 

Je SEO naar een hoger niveau tillen?

Met clicks heb je alle relevante data inzichtelijk! Eenvoudig je concurrenten analyseren & jouw voordeel behalen. Krijg direct 10% korting met de volgende code bij het afrekenen: "hoebeginik"

Probeer het zelf met 10% korting!
Clicks

Het belang van relevante backlinks

Als de site die naar jouw website linkt niks met de website te maken heeft, dan vindt Google de link ook niet relevant en zal de backlink je vrij weinig opleveren. Stel dat je op jouw website over ondernemen gaat een backlink krijgt van een marketing website, dan is is dit relevant. 

Een website over tuinonderhoud met een link naar een website over ondernemerschap is niet relevant en zal dus niet bijdragen aan je ranking. Het is belangrijk om een zo natuurlijk mogelijk backlinkprofiel op te bouwen met backlinks van relevante websites. Dit zal ervoor zorgen dat Google jouw website sneller als autoriteit gaat zien en je website hoger laat ranken. 

Met een natuurlijk linkprofiel bedoelen we dat er van verschillende relevante websites naar verschillende pagina’s op je website wordt gelinkt. Sommige mensen denken slim te zijn door backlinks in te kopen of allerlei backlinks te krijgen van slechte en niet relevante websites. Hoewel dit je in een korte tijd inderdaad een boel backlinks oplevert, zal de kwaliteit van je backlink profiel hierdoor alleen maar slechter worden.

Bij het vergaren van backlinks geldt namelijk kwaliteit boven kwantiteit. Het opbouwen van een natuurlijk en sterk backlinkprofiel kost tijd. Daar kan je helaas niet veel aan doen.

Wat is een goede backlink? 

Bij het verkrijgen van backlinks is het belangrijk dat je goed kijkt naar de kwaliteit van de backlink. De ene backlink zal jouw SEO-inspanningen namelijk een stuk meer helpen dan de ander. Hoe Google backlinks beoordeelt, verandert constant en is daarom niet met 100% zekerheid te zeggen. 

Eerder was het zo dat kwantiteit boven kwaliteit ging. Hoe meer inkomende links, hoe beter. Google heeft dit echter aangepast en is zich meer gaan focussen op kwalitatieve backlinks. Nu geldt dat 1 goede backlink, meer waard is dan 100 slechte backlinks. 

Goede backlinks hebben de volgende eigenschappen:

De backlink komt van een goede website

Een backlink van een website met een hogere domein autoriteit, heeft meer waarde in de ogen van Google. De domeinautoriteit van een website wordt gebaseerd op de hoeveelheid inkomende links en de kwaliteit daarvan. Een website met een hoge autoriteit heeft dus veel kwalitatieve inkomende links. Google ziet dit als aanbevelingen en beloont de website met een hogere autoriteit. Hoe hoger de domeinautoriteit, hoe waardevoller de backlinks is. 

De backlink heeft de zoekterm in de ankertekst

De anchortekst van de backlink heeft ook invloed op de waarde van de backlink. Deze tekst geeft namelijk informatie over de bestemming en het doel van de link. Door duidelijk aan te geven waar de link over gaat én idealiter een belangrijk zoekwoord toe te voegen, maak je de link waardevoller. 

Let er echter wel op dat je niet te veel dezelfde anchor teksten gebruikt op je website. Zoals we net al even hebben benoemd, hecht Google namelijk steeds meer waarde aan een natuurlijk backlink profiel. Als jij overal dezelfde anchor teksten gebruikt, ziet Google dit als een teken dat je de boel probeert te manipuleren. Dat wil je natuurlijk niet. Zorg daarom voor een goede balans in duidelijke en natuurlijke anchor teksten. 

Hoe relevanter, hoe beter

We noemden net al even het voorbeeld van een backlink vanaf een website over tuinonderhoud naar een website over ondernemerschap. Aangezien hier geen relevantie tussen zit, zal de backlink een stuk minder waardevol zijn. Zorg dus voor relevante websites.  

De backlink is do-follow

Door de backlink ‘do-follow’ te maken geef je het signaal aan de crawlerbot van Google, dat die de link mag volgen. Als je een backlink de tag ‘no-follow’ meegeeft kan de bot niet zien waar de link naar toe gaat. Ook geeft het dan niet zogeheten ‘linkjuice’ door.

Linkjuice is een stukje autoriteit dat wordt meegegeven als een autoirtaire website linkt naar een pagina/website. Voor linkbuilden is het belangrijk dat je deze linkjuice wel meepakt. Zorg dus voor do-follow backlinks. 

De backlink is uniek

Het is mogelijk om meerdere backlinks van hetzelfde domein te krijgen. Het is echter beter als de backlink uniek is. Dit komt weer terug bij het stukje kwaliteit over kwantiteit. Om een backlink zo waardevol mogelijk te maken, doe je er verstandig aan om maar één keer vanuit hetzelfde domein te linken. 

Door rekening te houden met deze vijf factoren, zorg je voor een kwalitatief sterk backlinkprofiel. Maar hoe vind je backlinks? 

Hoe kan ik backlinks verkrijgen? 

Er zijn vele manieren om backlinks te verkrijgen. Hieronder benoemen we de drie beste manieren om te linkbuilden. 

Goede content schrijven

De meest pure vorm van het opbouwen van een natuurlijk sterk backlinkprofiel is door goede content te schrijven. Door de kwaliteit van je content hoog te houden kan je er namelijk voor zorgen dat andere relevante websites naar jouw website gaan linken. Simpelweg omdat dit hun artikel beter maakt. 

Neem bijvoorbeeld de website van de Belastingdienst. Er worden veel artikelen geschreven die over belasting gaan. In veel van deze artikelen wordt er gelinkt naar de website van de Belastingdienst. Voor de lezers van die artikelen, is het namelijk prettig om via dat artikel direct naar de juiste pagina van de Belastingdienst te gaan. Zo kunnen ze makkelijk meer relevantie informatie inzien.

Hoewel de Belastingdienst natuurlijk erg bekend is en daarom veel natuurlijke backlinks krijgt, is het principe voor jou hetzelfde. Door goede content te schrijven, kan je op de lange termijn als een betrouwbare bron voor informatie gezien worden. Met als resultaat dat mensen naar jouw website linken. 

Linkruil en ABC-linkruil

Bij linkruilen worden er links tussen twee of meer websites geruild. Zo kunnen beide website profiteren van een backlink zonder dat dit geld kost. Deze tactiek werkte vroeger redelijk goed, maar Google heeft dit truckje steeds beter door. De kwaliteit van een linkruil is daarom niet erg goed. 

Om de controlerende ogen van Google te omzeilen, wordt er daarom ook wel gebruikt gemaakt van ABC-linkruil. Hierbij worden drie websites gebruikt, A, B en C. Stel dat je zelf twee websites hebt, A en C. Je wil graag een backlink van een ander website (B), maar B wil ook graag een backlink terughebben.

Dan kan je in ruil voor een backlink van website (B) naar jouw website (A) een link van jouw tweede website naar website (C) plaatsen als retourlink. Hierdoor is er geen sprake van een linkruil waarbij je direct naar elkaar linkt. Dit is beter voor de ranking in de zoekmachines. Hiervoor is het wel belangrijk dat er geen verband is tussen de websites A en C. 

ABC-linkruil

Outreach doen

Een andere manier om backlinks te verkrijgen is het doen van outreach. Hierbij ga je op zoek naar relevante websites in jouw niche en benader je hun met de vraag of ze een backlink willen plaatsen op hun website. Dit kan in de vorm van linkruil of tegen betaling. 

Hoewel er verschillende manieren zijn om backlinks te verkrijgen, is het opbouwen van een sterk natuurlijk backlinkprofiel een klus waar kennis en skill bij komt kijken. Een sterk backlinkprofiel is een krachtig middel om de SEO-prestaties van je website(s) te boosten. Het zal zorgen voor een hogere domeinautoriteit en dus een betere organische vindbaarheid. 

Wil jij beginnen met het opbouwen van een krachtig backlinkprofiel? Neem dan contact met ons op om samen de beste linkbuild strategie voor jouw website te achterhalen. 

Zo kan je zelf relevante backlinks inzien 

We hebben net drie manieren benoemd waarmee jij backlinks kan verkrijgen. Wij gebruiken verschillende tools om het backlinkprofiel van onze concurrenten in te zien. Hiermee kunnen we potentiële interessante backlinks achterhalen en deze gebruiken om ons backlinkprofiel te versterken.

Dit doen we met behulp van de SEO-tool Clicks.so. Dit is een all-in one SEO-tool waarmee je onder andere backlinks van websites kan inzien. Wij hebben een uitgebreide review van Clicks.so geschreven waarin we alle functies van de tool uitgebreid bespreken. Kijk gerust even rond om te kijken of deze tool jou kan helpen om de SEO-prestaties van jouw website te verbeteren.

Enthousiast geworden? Wij mogen onze bezoekers een speciale korting van 10% aanbieden. Gebruik bij check out de code ‘hoebeginik’ en ontvang de korting. Zo weet jij altijd precies welke backlinks jij erbij gekregen hebt.

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!


Je bedrijf naar een hoger niveau tillen?

Met de juiste tools is dit heel eenvoudig. Vind geschikte software en stroomlijn je organisatie!

Voor je administratie Voor je bedrijfsvoering
Calculator Icon
0 reacties
Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj schrijft vanuit zijn eigen expertise als ondernemer en online marketeer dagelijks op hoebeginik.nl. Na zijn studie marketing is hij direct als ondernemer aan de slag gegaan. Eerst als kleine zzp'er, toen samen met Chris. Inmiddels hebben ze samen een groot bedrijf, nemen personeel aan en hebben ze hun bedrijf laten groeien tot een zeer winstgevende onderneming. Deze expertise op de verschillende gebieden van ondernemerschap, marketing en beleggen (want dat doen ze met hun geld), delen ze met jou. Hierdoor bespaar je jezelf veel tijd en kun je fouten voorkomen. Heb je vragen voor Kaj, stuur dan vooral een bericht.