Om jouw website en webpagina’s goed vindbaar te maken in Google is het belangrijk dat je een goede structuur aanhoudt. Om deze structuur aan te houden wordt gebruik gemaakt van zogenaamde meta tags. Dit zijn beschrijvende stukjes tekst die niet zichtbaar zijn voor de lezer, maar wel voor zoekmachines. Door deze tags goed te gebruiken maak je het voor zoekmachines zo makkelijk mogelijk om jouw website of webpagina aan een zoekopdracht te koppelen.
In dit artikel vertellen we welke meta tags er zijn en hoe je ze moet gebruiken. Lees snel verder om alles te weten te komen!
Ben je het zat om niet hoog in Google te staan?
Met de juiste tools doe je eenvoudig zoekwoorden onderzoek, kijk je de werkende strategieën af van je concurrenten en werk je met data aan een gedegen strategie! Code: "hoebeginik" lifetime korting.
Wat is een meta tag?
Een meta tag is een stukje html-code waarmee extra beschrijvende informatie wordt toegevoegd aan een webpagina. Deze stukjes code zijn niet zichtbaar voor de bezoeker. Meta tags worden gebruikt om webpagina’s goed vindbaar te maken voor zoekmachines. Dit is een belangrijk onderdeel van SEO en is essentieel om een tekst en/of pagina vindbaar te laten maken.
Zoekmachines zoals Google maken namelijk gebruik van een webcrawler om allerlei informatie over een website te verzamelen en zo te bepalen waar het over gaat. Je kan de zo’n crawler eigenlijk zien als een soort spin die overal bij langs kruipt. Je wil dat je deze webcrawler zoveel mogelijk informatie geeft, zodat die precies weet waar jouw website en/of pagina over gaat. Deze informatie wordt namelijk opgeslagen en zodra iemand een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine, wordt er gekeken welke website/pagina er het beste bij de zoekopdracht matcht.
Om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen wil je dus zoveel mogelijk informatie geven aan de website crawler. Dat doe je onder andere door goede zoekwoorden te gebruiken én de juiste meta tags te gebruiken. Goede zoekwoorden kan je vinden door een tool als Clicks te gebruiken. Hieronder een overzicht van de verschillende meta tags:Â
Title tag
De title tag is de titel waarmee jouw pagina zichtbaar is in de zoekresultaten (SERP, Search Engine Result Page). Het is belangrijk om hier een eigen titel aan te geven, want anders gebruikt de zoekmachine waarschijnlijk de H1 die op de pagina staat. En meestal is dit niet de beste titel om een bezoeker aan te spreken. We gaan zo in op wat een H1 is. Een title tag is meestal tussen de 50 en 60 karakters lang. In de title tag verwerk je het belangrijkste zoekwoord.
Hieronder zie je hoe een title tag en description tag er uit ziet in de zoekresultaten.
Zo schrijf je een goede title tag tag
- Bepaal het hoofdzoekwoord voor de pagina.
- Verwerk het hoofdzoekwoord in korte pakkende zin die aanspreekt tot actie en goed de lading van de pagina dekt
- Gebruik Leestekens & Hoofdletters om Woorden er uit te laten Springen!
Na het schrijven van een goede title tag wordt het tijd om een beschrijving, oftewel de meta description tag, toe te voegen.
Meta description tag
De description tag is de beschrijving van de pagina. Zoals hierboven te zien komt deze onder de title tag te staan. In deze beschrijving verwerk je ook weer je belangrijkste zoekwoorden voor een goede vindbaarheid. Maak de tekst pakkend zodat mensen op jouw pagina klikken.
Het is goed om te weten dat Google zelf bepaalt, welk deel van jouw content het meest relevant is voor de zoekopdracht en hoe de beschrijving er uit komt te zien. De beschrijving die jij maakt, zal dus niet altijd vertoond worden. Toch is het belangrijk om zelf een sterke beschrijving op te stellen.
Zo schrijf je een goede meta description tag
- Bepaal wat de belangrijkste zoekwoorden zijn voor de pagina
- Denk na over een call to action die goed past bij de pagina
- Schrijf een korte en uitnodigende tekst van maximaal 160 karakters. Houd hierbij de behoefte van je doelgroep in gedachten
Wat zijn heading tags?
Heading tags zijn de tussenkoppen die op een pagina staan. Deze koppen zorgen voor een goede leesbaarheid en een logische indeling van de pagina. Er zijn zes heading tags die elk een andere functie hebben. Hierbij geldt dat Google de eerste heading tag, de H1, als belangrijkste tag beschouwt. Hoe hoger het getal loopt, hoe minder belangrijk de tag is voor Google. Voor het schrijven van teksten gebruik je daarom de h1, h2 en h3 heading tags.
Als de webcrawler van Google langs de pagina komt, moet deze snel kunnen lezen waar het over gaat. Een goede opbouw en volgorde in de heading tags is hiervoor essentieel. Een pagina begint altijd met een H1, die fungeert als titel. Alle paragrafen die volgen worden aangeduid met een H2. De eventuele subparagrafen worden een H3.
Deze koppen zijn de ideale plek om zoekwoorden te verwerken. Door hier relevante zoekwoorden te tonen kan de webcralwer beter bepalen of de informatie op jouw pagina een goede match is met de zoekopdracht. Hieronder leggen we beter uit wat de heading tags inhouden.
De H1 Heading tag
De H1 is altijd de eerste kop in tekst. Ook mag de H1 maar één keer voorkomen in de tekst, aangezien het de hoofdkop is. Als je dit niet doet kan Google minder goed bepalen waar jouw pagina over gaat. Eigenlijk is dat heel logisch. Als je een kijkt naar de opbouw van een boek, zie je ook dat een hoofdstuk altijd begint met een titel en dat het verhaal verder wordt opgedeeld in paragrafen en subparagrafen. Het zou niet logisch zijn als er midden in een hoofdstuk ineens een titel zou staan.
De H2 en H3 Heading tags, de tussenkoppen
Nadat je de tekst hebt ingeleid met een H1 als titel, deel je de rest van de tekst op in verschillende paragrafen en eventuele subparagrafen. Dit zijn de H2 en H3 heading tags. Ik heb al even benoemd dat er zes heading tags zijn en dat Google het meeste waarde hecht aan de lagere cijfers. Het is daarom niet aan te raden om een h4, h5 of h6 te gebruiken op je pagina.
Onthoud dat de opbouw van je tekst een logisch geheel moet zijn. Begin met H1, gevolgd voor een H2 en eventueel een H3 als subparagraaf. Na een H3 mag overigens wel weer een H2 komen. Hieronder is een voorbeeld te zien aan de hand van een artikel over de investeringsaftrek. Een onderdeel is de KIA-regeling en we leidden die paragraaf in met een H2, vervolgens gaan we er dieper op in met een subparagraaf en dat is een H3.
Een voorbeeld H2 en H3
Als je deze structuur goed hebt staan en de zoekwoorden goed in de tekst hebt verwerkt, zal je pagina al een stuk beter vindbaar zijn in Google. Het kan echter nog beter door het toepassen van alt tags en title attributes.
Wat is een alt tag?
Waarbij titels en tussenkoppen voor Google leesbaar worden gemaakt met een heading tag, wordt dit bij afbeelding gedaan met een zogenaamde alt tag. Dit is een stukje tekst die je meegeeft aan de afbeelding. De webcrawler van Google kan namelijk niet zien wat er op een afbeelding staat.
Door de afbeelding tekst mee te geven, zorg je ervoor dat de crawler wel weet waar de afbeelding over gaat. Als je één afbeelding gebruikt is het gebruikelijk om het hoofdzoekwoord te gebruiken. Als je meerdere afbeeldingen gebruikt kan je afwisselen tussen verschillende belangrijke zoektermen.
Wat is een title attribute?
Een title attribute is een titel voor een link op een webpagina. Dit kan je vergelijken met een alt tag voor een afbeelding. Door zo’n link toe te voegen kan je extra informatie verschaffen aan Google over de bestemming van de link en hierdoor de link beter vindbaar maken.
Een title attribute is een klikbare tekst en meestal een andere kleur tekst. Als je met je muis op een link hovert, wordt de title attribute linksonderin je scherm zichtbaar. Hover maar eens over deze link naar een tekst over SEO.
Je kan als gebruiker beter zien wat er precies achter de link zit en Google kan beter beoordelen waar de link naartoe gaat. Hierdoor kan de relevantie van de link voor een zoekopdracht beter worden bepaald.
Om de tekst overzichtelijk te houden wordt er gebruik gemaakt van een hyperlink met een woordcombinatie die klikbaar is. Deze combinatie aan woorden die worden voorzien van een hyperlink heet een anchor tekst. Dat is te zien bij de link die we zojuist hierboven in de tekst hebben gevoegd. De anchor tekst is hierbij ‘deze link naar een tekst over SEO’.
Hierdoor kan je de lezer gemakkelijk voorzien van meer relevante informatie en geef je aan Google aan dat die link relevant is voor deze tekst.
De canonical tag
Een canonical tag is nog een belangrijke tag voor SEO. Het kan namelijk voorkomen dat een website pagina’s bevat die nagenoeg identiek aan elkaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan een blog of product die onder meerdere categorieën valt. Met een canonical tag kan je aan Google aangeven welke pagina prioriteit heeft. Dit is belangrijk om duplicate content (dubbele content) tegen te gaan. Google straft websites die duplicate content hebben namelijk af.
Google wil namelijk alleen de beste resultaten aan haar gebruikers tonen en alle dubbele content wordt daarom weggefilterd. Door zelf aan Google aan te geven welke pagina prioriteit heeft, voorkom je dat Google dit zelf gaat bepalen. Hierdoor worden alleen de pagina’s getoond die het beste zijn.
Conclusie
Om er voor te zorgen dat je website en webpagina’s goed gevonden worden is het belangrijk dat je een goede structuur hanteert. Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je een title tag en description tag toevoegt, zodat je pagina op een aantrekkelijke manier wordt vertoond in de zoekresultaten.
Vervolgens zorg je voor een goede opbouw van de heading tags op je pagina en maak je de pagina goed leesbaar voor de webcrawlers door gebruik te maken van alt tags en title attributes. De laatste belangrijke tag is de canonical tag waarmee je duplicate content tegen kan gaan.
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR
0 reacties