Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Winactie Instagram

Winactie Instagram

Winactie Instagram
Auteur:
Chris
Laatst bijgewerkt:

oktober 6, 2023 @ 5:05 am

Leestijd:
9 minuten

Auteur: Chris
Laatst bijgewerkt:

oktober 6, 2023 @ 5:05 am

Leestijd: 9 minuten

Een winactie moet je beschouwen als een marketingcampagne waarvan het de potentie heeft om nieuwe volgers te krijgen en wellicht zelfs ‘viral’ te gaan. Het marketingbudget van de campagne is de prijs die je weggeeft.

Overweeg jij om een winactie te doen op Instagram? Wij geven tips om een succesvolle winactie op te zetten. Daarnaast benoemen we de regels waaraan jij je moet gaan houden. 

Stroomlijn je bedrijf & contact met klanten

Ontdek de tools die je veel tijd kunnen besparen.

Start vandaag nog met de juiste tools
vind boekhouding die bij je past

Spelregels winacties Instagram

Wanneer je een winactie op Instagram gaat opzetten komt er veel meer bij kijken dan je in eerste instantie zou denken. Dit komt met name door de regelgeving die in de loop der jaren flink is aangescherpt.

Het moederbedrijf van Instagram, Facebook, heeft regels opgesteld waaraan ieder account zich moet houden. Doe je dit niet dan loop je risico dat je account wordt verwijderd. 

Je kent wellicht de Like, Share en Win acties op Facebook nog wel. Dit soort acties werkten altijd heel goed. Inmiddels mag je niet letterlijk meer aan mensen vragen om je bericht te delen op Instagram, let hier dus goed op tijdens het doen van je uitingen. Wat wel mag, is mensen vragen om je bericht te liken en/of op je bericht te reageren.

Aanvullende regels voor een winactie

Ook is het belangrijk dat je van tevoren vertrouwen uitstraalt met je winactie. Je wilt namelijk dat er zoveel mogelijk mensen meedoen aan je winactie, transparantie is daarin erg belangrijk. Let dus extra op de volgende voorwaarden:

  • Wees vooraf duidelijk wat de prijzen zijn van de winactie
  • Communiceer vooraf een duidelijke einddatum voor je winactie. Dit voorkomt achteraf onduidelijkheid bij de deelnemers
  • Voor minderjarigen geldt dat ze toestemming moeten hebben van hun ouders om deel te nemen
  • Indien je persoonsgegevens verzameld bij de winactie moet je ervoor zorgen dat je privacy policy eenvoudig te vinden is op de site

Kies een doel voor je winactie

Nu je de beperkingen en vereisten kent voor het organiseren van een Instagram-wedstrijd, volgen hier de stappen die je moet nemen om een wedstrijd op Instagram te organiseren.

De eerste stap is het definiëren van een doel voor de winactie.

  • Genereer meer betrokkenheid bij uw berichten.
  • Laat je Instagram-aanhang groeien.
  • Zorg dat meer mensen zich aanmelden voor uw e-maillijst.
  • Produceer door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC).

Over het algemeen zijn winacties een geweldige manier om je bereik op Instagram te vergroten. Wanneer je de voorwaarde gebruikt om ‘een vriend te taggen in de opmerkingen’, zoals in de post hierboven, doet je bestaande publiek het werk om jouw inhoud met hun vrienden te delen.

En als hun vrienden dezelfde interesses hebben en je winactie leuk vinden, zullen ze ook meedoen en hun vrienden taggen. Je volgersaantal groeit dan exponentieel.

Ook als je een nieuw product of nieuwe dienst lanceert, kan een weggeefcampagne een vindingrijke manier zijn om opwinding en interesse op te wekken. 

Wat je ook moet weten is dat winacties op Instagram meestal de betrokkenheid vergroten, wat resulteert in meerdere voordelen met betrekking tot het Instagram-algoritme. Als het bericht goed presteert, kan het hoger scoren in zoekopdrachten op hashtags, waardoor nieuwe doelgroepen eerder jouw inhoud kunnen vinden.

En als je publiek doorgaans niet reageert op je normale berichten, maar zich bezighoudt met een winactie, kan dit helpen om de reguliere inhoud (gedurende een bepaalde periode) hoger in hun feeds te plaatsen.

Verzamel meer leads met e-mailmarketing

Wij gebruiken Mailerlite voor al onze websites. Zet binnen no-time converterende e-mails in elkaar en verstuur ze volledig automatisch!

Ontdek de beste tools
vind boekhouding die bij je past

Bepaal een (relevante) prijs

De prijs van de winactie moet iets zijn dat verband houdt met je bedrijf of merk. Geef een iPad niet alleen weg om bezoekers te trekken; het zal geen kwalitatieve deelnemers opleveren die je bedrijf echt ten goede zullen komen. Je wilt juist een prijs kiezen van voldoende waarde om het niveau van deelname te rechtvaardigen.

Hoe waardevoller de beloning, hoe meer deelname en deelnemers je krijgt. Probeer niet teveel in te houden op de prijs, aangezien de prijzen de vervanging zijn van bijvoorbeeld advertentiebudget.

Ter illustratie: mensen vragen om een foto met je product te maken of een actie uit te voeren en dat op hun profiel te plaatsen, is een grote “vraag” en rechtvaardigt een grotere prijs. Omgekeerd, mensen vragen om een bericht leuk te vinden en een vriend te taggen in de reacties is een klein verzoek en zou een kleine prijs rechtvaardigen.

Bepaal hoe gebruikers kunnen deelnemen

Je moet ook beslissen hoe gebruikers kunnen deelnemen aan de wedstrijd. Enkele mogelijkheden zijn om je account te volgen, het bericht liken, @vermeld een of meerdere gebruikers in de comments, post iets met een hashtag, ga naar je website, enzovoort. Toelatingseisen kunnen een of een combinatie van deze criteria zijn.

De sleutel is om het voor gebruikers gemakkelijk te maken om deel te nemen, dus beperk de toelatingseisen tot drie of vier voorwaarden.

Door deelnemers van de winactie te ‘verplichten’ inhoud te maken als deelnamevereiste, krijg je nieuwe inhoud van gebruikerscontent die je na de wedstrijd kunt recyclen naar je account (uiteraard met hun toestemming).

Bovendien, wanneer jouw volgers inhoud over jouw merk maakt en deze op hun eigen profielen plaatst, zien hun volgers die inhoud en krijg je gratis de beloning van extra bekendheid.

Kies een goede hashtag

Het kiezen van een campagnehashtag is van het grootste belang voor het promoten van de winactie en het bijhouden van inhoud die wordt gedeeld als inzendingen voor de wedstrijd, evenals het volgen van het succes en overige analyses. Kies een hashtag die betrekking heeft op de campagne, het thema, het product, de dienst en/of je bedrijf.

De campagne-hashtag moet exclusief zijn voor de winactie; zorg er ook voor dat niemand anders het gebruikt. Hashtags voor campagnes kunnen langer zijn dan normaal, maar moeten gemakkelijk te herkennen en te spellen zijn.

Bepaal hoe je de winnaar kiest

Bij het plannen van de winactie moet je ook beslissen hoe winnaars worden gekozen en hoe je hen op de hoogte stelt. Gebruik je een random generator tool (bijvoorbeeld deze van Simpliers) of worden de inzendingen beoordeeld? Stuur je de winnaars een e-mail of stuur je ze een DM op Instagram? Of een andere methode gebruiken?

Nadat je de winnaars op de hoogte hebt gebracht, kun je ze via een nieuwe post openbaar op Instagram bekendmaken. Het is aan te raden om winnaars eerst privé te informeren voordat ze publiekelijk worden aangekondigd op Instagram.

Lanceer je winactie op Instagram

In je bericht kun je je winactie communiceren met tekst in de afbeelding of graphic. Op deze manier zal het bericht meer opvallen wanneer mensen door hun Instagram-feed scrollen.

Kies een afbeelding die gerelateerd is aan het thema/inhoud van de campagne. Vermeld in het bijschrift van de winactie de hierboven vermelde deelnamevoorwaarden en juridische disclaimers.

Hoe je de campagne promoot, hangt af van hoe lang deze duurt. Bepaal of je meerdere keren per dag of één keer per dag iets plaatst. Bepaal op basis van je Instagram-statistieken de beste tijden van de dag om te posten (die voor verschillende dagen van de week kunnen verschillen).

winactie instagram voorbeelden

Het is belangrijk om te vermelden dat de meeste wedstrijden niet viraal gaan en van de ene op de andere dag geen enorme resultaten voor je opleveren. Je eerste wedstrijd kan maar een paar deelnemers krijgen. Als je publiek er niet aan gewend is dat je wedstrijden organiseert, aarzelen ze om mee te doen of merken ze misschien niet eens dat het een wedstrijd is die je organiseert. Herhaling en consistentie in het hosten van wedstrijden zullen helpen om momentum voor je merk op te bouwen.

Om ervoor te zorgen dat meer mensen de wedstrijd zien, kun je het beste ervoor kiezen om de uitingen op zoveel mogelijk kanalen te verspreiden, denk hierbij aan: Instagram-stories, Facebook-groepen of Facebook pagina’s, je nieuwsbrief of op je website.

Opmerking: als meerdere mensen je Instagram-account beheren of als je de winactie voor een klant beheert, is het belangrijk om vast te stellen wie verantwoordelijk is voor de betrokkenheid en het beantwoorden van vragen met betrekking tot de winactie. Het kan niet zo zijn dat bepaalde vragen onbeantwoord blijven.

Evalueer de winactie

Houd de resultaten van de winactie bij om de deelname, toename van volgers, klikken naar de website en andere belangrijke criteria te meten. Zodra je meerdere winacties hebt georganiseerd kun je beginnen met het vergelijken van de gegevens van elke winactie om te bepalen welke soorten prijzen, tijden van het jaar, inhoud en soorten deelname de beste resultaten voor jouw bedrijf opleveren op basis van jouw individuele doelen.

Sluit je winactie correct af

Wanneer de winactie is afgelopen, zijn er twee juiste manieren om het originele bericht van de winactie te verwerken zodra het voorbij is:

  1. Je kunt het originele winactie- of weggeefbericht archiveren 
  2. Je kunt het bijschrift van je wedstrijdbericht bewerken om “Winactie GESLOTEN” helemaal aan het begin van de berichtbeschrijving toe te voegen.

Winactie Instagram voorbeelden

Als je creatief bent zijn er talloze acties die je kunt houden op Instagram. Om je een idee te geven over de mogelijkheden hieronder een aantal voorbeelden van winacties op Instagram. Kijk ook eens rond bij bedrijven die je volgt, bijvoorbeeld voor de winactie tekst die ze gebruiken om veel reacties te krijgen.

WedstrijdtypeBeschrijvingHoe DeelnemenPrijs
Like en WinDeelnemers moeten de post leuk vinden om kans te maken op winnen.Klik op ‘vind ik leuk’ op de wedstrijdpost.Een product of geschenkbon
Foto WedstrijdDeelnemers moeten een foto plaatsen met een specifieke hashtag.Plaats een foto, gebruik de wedstrijdhashtag.Een product, dienst, of ervaring
Tag een VriendDeelnemers moeten een vriend taggen in de comments.Tag een vriend in de comments van de wedstrijdpost.Een product of kortingscode
Volg en WinDeelnemers moeten het account volgen om kans te maken op winnen.Volg het account en misschien ook een extra stap zoals het leuk vinden van een post of het taggen van een vriend.Een product of geschenkpakket
Loop GiveawayMeerdere accounts werken samen om een grote prijs te bieden. Deelnemers moeten alle betrokken accounts volgen.Volg alle accounts in de loop en volg de aanvullende instructies op elke post.Een grote prijs zoals een reis of een bundel producten
Verhaal WedstrijdDeelnemers moeten een Instagram-verhaal delen om deel te nemen.Deel een specifiek verhaal en tag het merk.Een product of dienst

Concrete ideeën voor Instagram winacties

Om je een beter idee te geven over de soort acties die je zou kunnen houden op Instagram volgen hieronder een aantal ideeën die je direct zou kunnen toepassen. We hebben het gedaan aan de hand van vier willekeurige bedrijven. Hopelijk steek je wat op van deze winactie ideeën en kun je er direct mee aan de slag!

  1. Voor een Kledingmerk:
    • Winactie Titel: “Style it Up!”
    • Concept: Moedig volgers aan om een foto van zichzelf te delen terwijl ze hun favoriete outfit van jouw merk dragen. Gebruik een unieke hashtag, bijvoorbeeld #StyleItUpMet[Merkennaam], om alle inzendingen bij te houden.
    • Prijzen: Een jaar lang elke maand een gratis outfit naar keuze.
    • Promotie: Deel de beste foto’s op je Instagram-profiel en stories, en moedig meer mensen aan om deel te nemen door hun creativiteit te tonen.
  2. Voor een Online Marketingbureau:
    • Winactie Titel: “Digital Dream Giveaway”
    • Concept: Vraag volgers om een korte video te delen waarin ze uitleggen welke digitale marketinguitdagingen ze ervaren en hoe jouw bureau zou kunnen helpen. Gebruik een unieke hashtag, bijvoorbeeld #DigitalDream[Merkennaam].
    • Prijzen: Een gratis consult en een digitale marketingstrategie op maat voor de winnaar.
    • Promotie: Deel testimonials en succesverhalen van eerdere klanten om de waarde van de prijs te benadrukken.
  3. Voor een Advocatenkantoor:
    • Winactie Titel: “Legal Eagle Quiz”
    • Concept: Host een live Instagram-quiz over algemene wetskennis. Moedig volgers aan om deel te nemen en de antwoorden te geven in de comments.
    • Prijzen: Een gratis consult voor een juridische kwestie naar keuze.
    • Promotie: Promoot de quiz met een reeks posts die hints geven over de vragen en de expertise van het kantoor benadrukken.
  4. Voor een Bootverhuurder:
    • Winactie Titel: “Sail Away Weekend”
    • Concept: Laat volgers hun beste wateravonturen delen met een foto of video, gebruikmakend van een unieke hashtag, bijvoorbeeld #SailAwayMet[Merkennaam].
    • Prijzen: Een volledig verzorgd weekend bootverhuur voor de winnaar en zijn vrienden.
    • Promotie: Deel foto’s en video’s van eerdere gelukkige huurders die genieten van hun tijd op het water, en moedig volgers aan om hun eigen avonturen te delen voor de kans op een ontspannend weekend weg.

Wat zijn de regels voor een winactie op Instagram?

In Nederland zijn er bepaalde regels rondom winacties op Instagram en social media en voorschriften die goed zijn om na te lezen. Hier zijn enkele van de relevante punten:

  1. Waardebeperking van prijzen:
    • De totale waarde van de prijzen die in een jaar worden weggegeven, mag niet meer dan €100.000 bedragen. Er is een maximum van één kansspel per organisatie per jaar toegestaan, met een maximum van 20 trekkingen per kansspel​. Er gelden speciale regels voor prijzen die hoger zijn dan €4500. Daarover kun je meer lezen in de gedragscode van de Nederlandse overheid.
  2. Wetgeving omtrent prijspromoties:
    • Prijs promoties en wedstrijden kunnen zeer waardevol zijn voor je bedrijf, vooral als het gaat om een nieuw of opstartend bedrijf. Er zijn bepaalde wetten en regels in Nederland die van toepassing zijn op prijspromoties en wedstrijden​​.
  3. Instagram’s Promotierichtlijnen:
    • Ongeacht de lokale wetgeving, moeten alle Instagram-wedstrijden en -weggeefacties voldoen aan de promotierichtlijnen van Instagram. Deze richtlijnen vereisen onder meer dat deelnemers erkennen dat de promotie op geen enkele manier wordt gesponsord, onderschreven, beheerd door of geassocieerd is met Instagram​.

Conclusie

Een Instagram winactie op poten zetten is net zoiets als het organiseren van een feestje. Je wilt zoveel mogelijk gasten, maar wel de juiste gasten. Het is een creatieve manier om je merk in de spotlight te zetten, nieuwe volgers te trekken en een buzz rond je product of dienst te creëren. Maar, zoals elk goed feestje, vereist het wat voorbereiding en kennis van de ‘huisregels’ – in dit geval, de regels van Instagram en de Nederlandse wet.

Start met een helder doel: wil je meer volgers, meer betrokkenheid, of misschien user-generated content? Kies een prijs die niet alleen glimmende ogen oplevert, maar ook relevant is voor je merk. Niemand wil de volgende dag wakker worden met een kater van irrelevante of eenmalige volgers omdat de prijs niets met je merk te maken had.

Transparantie is key! Wees duidelijk over de prijzen, de einddatum van de winactie, en hoe de winnaars worden gekozen. Dit bouwt vertrouwen op en zorgt ervoor dat iedereen de regels kent voordat het feestje begint.

En dan de Instagram en Nederlandse ‘huisregels’. Zorg dat je op de hoogte bent van de regels rondom winacties op Instagram en de Nederlandse wetgeving om te zorgen dat je winactie niet vroegtijdig wordt stilgelegd door de ‘feestpolitie’.

Het kiezen van een catchy hashtag, het bepalen hoe mensen kunnen deelnemen, en hoe je de winnaars bekendmaakt zijn de kers op de taart om je Instagram winactie soepel te laten verlopen.

En vergeet niet, na het feestje is voor het feestje! Evalueer je winactie, kijk wat goed ging en wat beter kan voor de volgende keer. Zo blijf je groeien en leren, en zorg je ervoor dat elk feestje, eh winactie, beter wordt dan het vorige.

Door een mix van creativiteit, transparantie en naleving van de regels, kun je een succesvolle Instagram winactie organiseren die niet alleen leuk is, maar ook waardevol voor je merk. En wie weet, misschien gaat je volgende winactie wel viraal en wordt je merk het gesprek van de dag!

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!


Je bedrijf optimaliseren?

Bekijk onderstaande pagina's en ontdek de mogelijkheden!

Voor je administratie Voor je bedrijfsvoering
Calculator Icon
0 reacties
Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Chris
Mijn naam is Chris en ik ben één van de beheerders van Hoebeginik.nl. Ik merkte tijdens mijn studententijd dat ik een grote passie had voor ondernemen en online vindbaarheid. In deze periode ben ik begonnen met het opzetten van mijn eerste websites en webshops. Ik heb in het begin veel fouten gemaakt die achteraf makkelijk te voorkomen waren geweest. Het is mijn wens om anderen te helpen om deze fouten over te slaan. Daarnaast wil ik beginnende ondernemers graag helpen om de juiste focus te bepalen bij het opzetten van hun nieuwe onderneming. Dit is dan ook een van de redenen om te beginnen met Hoebeginik.nl. Kortom, mocht je marketing of ondernemersgerelateerde vragen hebben dan kan je me altijd een berichtje sturen!