Een youngtimer kan heel interessant zijn voor een grote groep Nederlanders. We zijn namelijk gek op onze auto’s. In totaal zijn er volgens het CBS bijna 9 miljoen personenauto’s in ons land waarvan bijna 90% in bezit van particulieren. De rest staat op naam van een bedrijf. Met de youngtimer regeling kun je veel geld besparen.
In dit artikel vertel ik je daarom alles over de youngtimers. We gaan in op de youngtimer regeling, bijtelling, wegenbelasting en alle belangrijke zaken. Bovendien vind je op deze pagina een youngtimer auto lijst met modellen die de komende jaren binnen deze regeling vallen.
Samenvatting: De belangrijkste takeaways rondom de Youngtimer regeling
- Een youngtimer is een auto van tussen de 15 en 25 jaar oud
- Over een youngtimer betaal je bijtelling over de dagwaarde en niet over de cataloguswaarde
- Alle kosten die je maakt voor een youngtimer mag je van je winst aftrekken (ook brandstof!)
- Je kunt met onze handige rekentool jouw bijtelling berekenen
Wat is een youngtimer?
Een youngtimer is een auto tussen de 15 en 25 jaar oud. Auto’s die ouder dat 25 jaar zijn noemen we ook wel een oldtimer. Het gaat dus om oudere auto’s die al een (groot) gedeelte van hun waarde verloren.
Veel mensen kopen een youngtimer omdat ze voor minder geld in een luxe auto kunnen rijden. Bovendien kom je met een oudere auto in aanmerking voor de youngtimer regeling. Dit heeft veel fiscale voordelen voor ondernemers. Deze auto’s worden dan ook veel gereden door zzp’ers en MKB’ers.
Wat is de youngtimer regeling?
De youngtimer regeling is regeling die betrekking heeft op o.a. de bijtelling die je moet betalen over auto’s van minimaal 15 jaar oud. Deze regeling bestaat sinds 2016 en is heel voordelig voor ondernemers. Zakelijke rijders betalen namelijk aanzienlijk minder bijtelling en dat heeft met de rekenmethode te maken.
Procentueel betaal je met een youngtimer meer bijtelling. Voor ‘gewone’ auto’s is dit percentage 22% per jaar. De bijtelling over een youngtimer is 35%. De reden dat dit toch voordeliger is voor ondernemers heeft te maken met het bedrag waarover deze bijtelling berekend wordt.
Bij de normale auto’s wordt er in 2025 22% gerekend over de cataloguswaarde. Het grote voordeel van een youngtimer is dat je de 35% bijtelling over de dagwaarde moet betalen. Dit scheelt met oude modellen (youngtimers) behoorlijk.
Lijst met alle youngtimers 2025 – 2030
Wij hebben een lijst gemaakt van interessante auto’s die van 2025 t/m 2030 onder de youngtimer regeling gaan vallen. Ben jij benieuwd welke auto’s dit zijn? Download deze dan hieronder!
Youngtimer regeling blijft voorlopig bestaan, wat weten we hierover?
In 2023 werd voorgesteld om de youngtimerregeling stapsgewijs af te bouwen en deze in 2030 volledig te laten vervallen. Het voorstel hield in om het bijtellingspercentage jaarlijks te verhogen en uiteindelijk de regeling te beëindigen. Echter, dit voorstel werd met een nipte meerderheid van 79 stemmen in de Tweede Kamer verworpen, waardoor de youngtimerregeling voorlopig blijft bestaan.
Toch blijft er veel discussie over de regeling, vooral vanwege de verschillende millieudoelstellingen en het streven naar een lagere CO2-uitstoot. Voor nu lijkt er niks aan de hand, maar het is onvermijdelijk dat de toekomst hier veranderingen in gaat brengen.
Wat is bijtelling?
Bijtelling is een bedrag dat je boven op je inkomen moet rekenen bij het privégebruik van een zakelijke auto. Doordat deze bijtelling op je inkomen komt, betaal je hier belasting over. Afhankelijk van je schaal is dit in Nederland 36,93% of 49,50%.
Bijtelling is een vorm van belasting. De fiscus ziet deze privé kilometers in een zakelijke auto namelijk als een soort van inkomen. Dat is de reden dat ze net zoals je inkomen belast worden. Hieronder geven we je een duidelijk voorbeeld van het grote verschil voor ondernemers met een youngtimer.
Bijtelling youngtimer berekenen 2025
Om duidelijk te maken hoe groot het verschil is van een youngtimer berekenen we hier twee scenario’s.
Volkswagen Bora (2003)
In dit geval hebben we het over een Volkswagen Bora uit 2003. De cataloguswaarde voor dit model is € 23.795.
Bijtelling zonder youngtimer regeling
Cataloguswaarde | € 23.795,00 | |
Bijtelling | € 5.234,90 | 22% (bijtelling) |
Te betalen bijtelling per jaar | € 1.933,25 | 36,93% (belasting) |
Te betalen bijtelling per maand | € 161,10 |
Bijtelling met youngtimer regeling
Dagwaarde | € 2.200,00 | |
Bijtelling | € 770,00 | 35% (bijtelling) |
Te betalen bijtelling per jaar | € 284,36 | 36,93% (belasting) |
Te betalen bijtelling per maand | € 23,70 |
Audi A8 4.2 TDI Quattro (2013)
In het volgende voorbeeld gaan we uit van een duurdere auto. Hieraan is nog duidelijker te zien hoeveel geld dit scheelt. Het illustreert goed waarom veel ondernemers kiezen voor een youngtimer, alleen al voor de bijtelling.
In dit voorbeeld nemen we een Audi A8 4.2 TDI Quattro met een cataloguswaarde van € 127.260 als uitgangspunt. Dit dient enkel ter illustratie.
Bijtelling zonder youngtimer regeling
Cataloguswaarde | € 127.260,00 | |
Bijtelling | € 27.997,20 | 22% (bijtelling) |
Te betalen bijtelling per jaar | € 13.858,61 | 49,50% (belasting) |
Te betalen bijtelling per maand | € 1.154,88 |
Bijtelling met youngtimer regeling
Dagwaarde | € 19.049,00 | |
Bijtelling | € 6.667,15 | 35% (bijtelling) |
Te betalen bijtelling per jaar | € 3.300,24 | 49,50% (belasting) |
Te betalen bijtelling per maand | € 275,02 |
Op bovenstaande voorbeeld is goed te zien wat het verschil is qua kosten als een auto de youngtimer regeling in kan. In het geval van de Audi A8 scheelt dit € 879,86 per maand. In dit geval kan dat vanaf 2028. Precies de reden waarom veel ondernemers 15 jaar wachten om hun droom model auto te kopen. Dan kan wel uit!
Hoe de dagwaarde van een youngtimer bepalen?
De dagwaarde van een youngtimer bepalen is een beetje grijs gebied. Het bedrag dat jij moet betalen voor de auto is niet direct het bedrag waarmee de fiscus rekent. Het komt daarom voor dat de dagwaarde van de auto hoger of lager ingeschat wordt dat dit bedrag.
Om de dagwaarde zo goed mogelijk te bepalen is er een waardebepaling nodig. Hiervoor wordt normaal gesproken de ANWB of BOVAG geraadpleegd. Deze partijen hebben echter geen waardebepaling voor young- en oldtimers.
Een andere optie is daarom om een rapport aan te vragen bij een autogarage. Ze kunnen de auto goed onder de loep nemen en een waardebepaling doen die je eventueel in kunt dienen bij de Belastingdienst.
Uiteraard kun je ook wachten op de beoordeling van de fiscus zelf. Wordt de waarde namelijk lager ingeschat dan het bedrag dat jij hiervoor hebt betaald? Dan betaal je natuurlijk ook minder bijtelling.
Deze waardebepaling is ook handig voor in je boekhouding. Bij eventuele schade, een total-loss of een afschrijving gebruik je deze waarde namelijk ook. Je voert heel eenvoudig deze kosten op in je boekhoudprogramma en trekt dit van je winst af.
Mag ik de kosten van een youngtimer aftrekken van de winst?
Ja! Je mag de kosten die je maakt voor een youngtimer volledig van je winst aftrekken. Dit is een ander groot voordeel van een young timer omdat je hierdoor een groot gedeelte van je kosten feitelijk ‘terug kunt vorderen’. De Belastingdienst betaalt in feite mee aan jouw auto. De volgende zaken kun je opnemen in je boekhouding:
- Brandstof
- Reparatie
- Tol
- Parkeergeld
- De wasstraat
- Wegenbelasting
- Etc..
Iedere euro die je uitgeeft aan je auto mag je opgeven in je boekhouding en van je winst aftrekken. Bij een inkomstenbelasting percentage van 49,50% bijvoorbeeld krijg je dus als het ware dit percentage korting op alle kosten die je maakt voor je auto. Dit omdat het allemaal van je winst afgetrokken mag worden.
Youngtimer wegenbelasting, moet ik dat betalen?
Ja, ook bij een youngtimer moet je gewoon wegenbelasting betalen. Alleen voor een oldtimer geldt dat je mogelijk in aanmerking komt voor een oldtimervrijstelling of voor de overgangsregeling. Wel mag je bij een youngtimer de wegenbelasting opvoeren als kosten in je boekhouding.
Afhankelijk van je percentage inkomstenbelasting krijg je hier dus wel een fixe ‘korting’ op. Door dit bedrag betaal je dus minder inkomstenbelasting.
BTW correctie met een marge auto
Naast de bijtelling geldt voor een auto ook een BTW correctie als je het zowel zakelijk als privé gebruikt. In principe moet je een correctie doen voor de privé kilometers die je maakt.
BTW mag je over privé uitgaven namelijk niet aftrekken en hiervoor is een rittenregistratie nodig. Dit doe je alleen als je minder dan 500 kilometer per jaar persoonlijk in de auto zit en je dit moet aantonen voor de Belastingdienst.
Als je de meer dan 500 kilometer privé rijdt dan heb je te maken met een BTW correctie waarbij uitgegaan wordt van een standaard percentage van de cataloguswaarde. Ook voor een youngtimer is dit aan de orde.
Bij een marge auto is dit percentage 1,5%. Marge auto’s zijn auto’s die hiervoor minimaal één andere eigenaar gehad hebben. Het overgrote gedeelte van de youngtimers valt hier dus onder.
Koop je direct een auto uit de garage? Dan heb je te maken met een BTW correctie percentage van 2,7%. Dit is dan natuurlijk geen young timer.
Met de BTW correctie reken je over de cataloguswaarde het respectievelijke percentage uit en voer je dit op als extra af te dragen belasting (BTW) in je boekhouding. Een geschikte tool die je hiervoor kunt gebruiken vind je hier. Hieronder de twee eerder genoemde voorbeelden en te betalen belasting:
Volkswagen Bora
Cataloguswaarde | € 23.795,00 | |
BTW correctie | € 356,93 | 1,50% |
Audi A8
Cataloguswaarde | € 127.260,00 | |
BTW correctie | € 1.908,90 | 1,50% |
Wat zijn de voordelen van een youngtimer?
Het bezitten van een youngtimer heeft een aantal hele gunstige voordelen voor ondernemers:
- Je betaalt bijtelling over de dagwaarde en niet over de cataloguswaarde waardoor de omgerekende maandlasten relatief laag zijn
- Luxe auto’s zijn voordeliger te rijden
- Alle kosten die je maakt zijn volledig af te trekken van je winst
- De dagwaarde van de auto kan ieder jaar opnieuw uitgerekend worden waardoor de bijtelling ieder jaar lager is
Wat zijn de nadelen van een youngtimer?
Hoewel een youngtimer relatief voordelig is, heeft het ook een aantal duidelijke nadelen waar je je van bewust moet zijn.
- Het zijn oudere auto’s waardoor het onderhoud vaak duurder is (hoewel je deze kosten wel weer mag aftrekken van je winst)
- Het zijn vaak niet de zuinigste auto’s op de weg
- Er worden steeds meer milieuzones gemaakt rondom grote steden waar je met een youngtimer mee te maken kunt krijgen
- De auto’s hebben vaak niet de nieuwste snufjes
- Het is een regeling van de overheid en we weten nooit zeker hoe lang die regeling blijft bestaan
Populaire youngtimers 2025
Elk jaar worden nieuwe modellen auto’s uitgebracht. Dat betekent dat elk jaar over 15 jaar nieuwe auto’s onder de youngtimer regeling vallen. Hieronder vind je een overzicht van populaire youngtimers die rond 2025 onder de youngtimer regeling gaan vallen.
Automerk | Model | Jaar | Youngtimer | Cataloguswaarde (vanaf) |
---|---|---|---|---|
Audi | A8 | 2008 | 2023 | € 87.510 |
Audi | S8 | 2008 | 2023 | € 132.090 |
Audi | RS4 | 2008 | 2023 | € 85.200 |
Audi | R8 | 2008 | 2023 | € 132.410 |
Bentley | Continental GT | 2008 | 2023 | € 186.022 |
Bentley | Flying Spur | 2008 | 2023 | € 205.919 |
BMW | 7 Serie | 2008 | 2023 | € 83.400 |
BMW | M3 | 2008 | 2023 | € 79.300 |
BMW | M5 | 2008 | 2023 | € 106.100 |
BMW | X5 M | 2009 | 2024 | € 103.900 |
BMW | X6 | 2009 | 2024 | € 81.300 |
Cadillac | CTS-V | 2009 | 2024 | € 76.600 |
Ferrari | 458 Italia | 2009 | 2024 | € 230.139 |
Ferrari | California | 2009 | 2024 | € 195.458 |
Lamborghini | Gallardo | 2009 | 2024 | € 186.599 |
Lamborghini | Murciélago | 2009 | 2024 | € 340.566 |
Maserati | GranTurismo | 2009 | 2024 | € 118.048 |
Maserati | Quattroporte | 2009 | 2024 | € 119.125 |
Mercedes-Benz | CL-Klasse | 2009 | 2024 | € 131.030 |
Mercedes-Benz | S-Klasse | 2009 | 2024 | € 93.000 |
Mercedes-Benz | SL-Klasse | 2009 | 2024 | € 107.086 |
Mercedes-Benz | SLK 55 AMG | 2009 | 2024 | € 80.648 |
Mercedes-Benz | CLS-Klasse | 2010 | 2025 | € 74.310 |
Mercedes-Benz | E-Klasse Coupé | 2010 | 2025 | € 51.525 |
Mercedes-Benz | E-Klasse Cabriolet | 2010 | 2025 | € 63.956 |
Porsche | 911 Carrera | 2008 | 2023 | € 100.183 |
Porsche | 911 Carrera 4 | 2008 | 2023 | € 106.711 |
Porsche | 911 Targa 4 | 2008 | 2023 | € 111.287 |
Porsche | 911 Turbo | 2008 | 2023 | € 169.269 |
Porsche | 911 GT2 | 2008 | 2023 | € 197.466 |
Porsche | Panamera | 2009 | 2024 | € 80.893 |
Porsche | Cayenne | 2010 | 2025 | € 67.242 |
Conclusie
Een youngtimer is voor veel ondernemers dé kans om een ‘dikke bak’ te gaan rijden. Helemaal met de youngtimer regeling wordt dit heel voordelig. Niet alleen is de bijtelling veel lager. Je kan ook nog eens alle kosten opvoeren in je boekhouding en hiermee je winst drukken. Helemaal als zzp’er kan dat heel voordelig zijn.
Je moet wel letten op een aantal zaken zoals de BTW correctie en de milieuzones in Nederland. Verder is het een hele goede manier om relatief goedkoop een mooie auto te rijden. Als je de boekhouding goed op orde hebt kan dat je veel geld schelen ieder jaar! Met deze software voer je je kosten met speels gemak op. Vergelijk hier de beste zzp boekhoudprogramma’s! Ga jij aan een youngtimer?
Veelgestelde vragen rondom een youngtimer
Wanneer is een auto een youngtimer?
Een auto wordt in 2025 als youngtimer beschouwd wanneer deze in 2010 of eerder is uitgebracht.
Wanneer youngtimer?
Een youngtimer kan interessant zijn als je een relatief dure auto (cataloguswaarde) wilt rijden die wel oud is. Is deze minimaal 15 jaar oud dan scheelt dit je een vermogen qua bijtelling.
Youngtimer vanaf welk jaar?
Een auto is een youngtimer wanneer deze 15 jaar uitgebracht is.
Hoe zet ik een youngtimer op de zaak?
Je kunt een auto op de zaak zetten als het bedrijf een rechtspersoon is. Bij een eenmanszaak kun je dus geen auto ‘op de zaak’ zetten omdat jij zelf die rechtspersoon bent. Toch kun je gewoon de kosten opvoeren in je boekhouding, zo lang je ook keurig de bijtelling betaalt en rekening houdt met de BTW correctie. Een online boekhoudprogramma is hierbij erg handig!
Hoe oud is een youngtimer?
Een youngtimer is minimaal 15 jaar oud en maximaal 25 jaar oud. Vanaf dat moment is de auto een oldtimer.
Wat is een youngtimer verzekering?
Een youngtimer verzekering is een autoverzekering waarbij de premie ieder jaar minder wordt. Dit komt omdat bij een youngtimer ook ieder jaar de dagwaarde lager wordt (en daarmee ook de te betalen bijtelling).
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR
Een vraag van een van onze lezers via de telefoon: Mag ik meerdere youngtimers op de balans hebben staan?
Het antwoord: Ja, je mag in principe meerdere youngtimers op de balans hebben staan. Wel is het belangrijk dat deze auto’s ook zakelijk gebruikt worden. Er zit geen maximum aan de hoeveelheid zakelijke auto’s die je kunt bezitten.
Wat betaal je aan wegenbelasting voor een auto van 1988.
Hallo Bert,
Je kunt heel eenvoudig op de website van de Belastingdienst zelf deze belasting berekenen door een aantal vragen in te vullen: rekentool van de Belastingdienst
Moet bij de start als zzp’er (eenmanszaak) de auto op mijn naam staan, of mag ik ook de auto die op naam van mijn vrouw staat als youngtimer gebruiken? Fiscaal partners en gemeenschap van goederen
Hallo Rein,
Voor zover ik weet moet de auto op jouw naam staan (als de eenmanszaak ook op jouw naam staat) om gebruik te kunnen maken van de youngtimer regeling. Bij twijfel is het altijd verstandig om bijvoorbeeld even een boekhouder te raadplegen zodat deze in je specifieke situatie mee kan kijken.
Mag ik als werknemer (dus niet als zaak eigenaar of zzp’er) ook gebruik maken van de YT regeling als bereider als de auto wel op de zaak staat?
Hallo,
Ja, als werknemer mag je, zover ik weet, gebruik maken van de Youngtimer-regeling, zolang de auto op naam van de zaak staat en je deze ook privé gebruikt.
Mag ik de economische waarde waarover de fiscale bijtelling wordt berekend elk jaar aanpassen aan de nieuwe economische waarde ? (Lees lager i.v.m. sfschrijving) ? Of moet ik de economische waarde blijven hanteren ten tijde van het tijdstip van aanschaf ?
De Belastingdienst kijkt naar verschillende bonnen om de economische waarde vast te stellen, zoals websites met autowaarderingen en handelsprijzen voor vergelijkbare auto’s. Het is mogelijk om je auto opnieuw te laten taxeren en daarmee ook de waarde van de auto bij te laten stellen mocht de inschatting niet overeenkomen. Je kunt met een dergelijk taxatierapport bezwaar maken, al kan dit wel enkele weken duren voordat je een reactie krijgt. Ook is het geen garantie dat de waarde wordt bijgesteld.
Wanneer is de auto 15 jaar op de afgegeven datum of in het jaar dat ie 15 jaar is ?
Er wordt hiervoor gekeken naar het bouwjaar van de auto, zodra die 15 jaar oud is valt het onder deze regeling.
Wanneer is de auto 15 jaar op de afgegeven datum of in het jaar dat ie 15 jaar is ?
Antwoord
Kaj
Kaj op 2 januari 2025 om 11:32
Er wordt hiervoor gekeken naar het bouwjaar van de auto, zodra die 15 jaar oud is valt het onder deze regeling.
Beste Kaj, het antwoord kan verkeerd geinterpreteerd worden, de auto dient daadwerkelijk minimaal 15 jaar oud te zijn! De datum is dus bepalend.
Overigens prima informatie etc. Groet Ton
Hallo Ton,
Dank voor je verduidelijking!
Hoi Kai,
Moeten alle kosten verplicht van de zakelijke rekening betaald zijn om af te trekken, of mogen ze ook van de (gezamenlijke) priverekening betaald worden..?
Mvg,
Peter
Hoi Peter,
Je mag ook kosten opvoeren in je administratie als ze privé voorgeschoten zijn, dat maakt verder niet uit. Wel is het een stuk makkelijker om het vanaf een aparte (zakelijke) rekening te doen. Zo hou je het overzicht en kun je ook de betalingen makkelijker koppelen in je boekhouding.
Moet er ook km registratie worden gedaan bij een youngtimer?
Dat hangt een beetje van de situatie af. Je moet een kilometerregistratie bijhouden als je niet meer dan 500 km privé per jaar op de weg zit (om dit aan te tonen). De bijtelling is dan niet nodig. Zit je meer dan 500km op de weg? Dan moet de bijtelling gewoon betaald worden en hoef je in principe geen kilometerregistratie bij te houden.
goedemorgen,
Ik heb een vw transporter( youngtimer) diesel die ik nu prive rij, maar deze wil ik zakelijk gaan rijden. Nu wil ik weten wat mijn wegenbelastingkosten zullen zijn als ik deze zakelijk heb gezet? want prive betaal ik daar nu dik 200 euro voor.
Mvg , Nicky van de Linde
Hoi Nicky,
Het is voor mij heel lastig om te zeggen hoeveel wegenbelasting je moet gaan betalen. Er zijn online (bijv. bij het RDW) wel rekentools te vinden die je iets beter kunnen helpen om hierover een inschatting te maken. Ook zou een boekhouder je hier naar mijn verwachting wel verder mee kunnen helpen.
mijn auto, een Maserati bora uit 1977 is ouder dan 25 jaar
is er ook een oldtimer regeling?
de nieuw waarde van de auto is lager dan de dagwaarde nu
hoe hiermee om te gaan
auto staat op de BV en > ?500 km per jaar aan KM prive
De youngtimer regeling geldt voor auto’s ouder dan 15 jaar, dus ook voor auto’s ouder dan 25 jaar. Wat het verschil hierin is kan ik in je situatie niet zeggen, maar volgens mij geldt hiervoor dus dat je bijtelling moet betalen over 35% van de dagwaarde ipv 22% van de cataloguswaarde. Je kunt met onze rekentool je bijtelling berekenen.