Wat is YOY? Year over year uitgelegd & MTD + YTD betekenis

Wat is YOY? Year over year uitgelegd & MTD + YTD betekenis

Om te bekijken hoe het ervoor staat met de groei van je bedrijf is het verstandig om in de data te duiken. Hiervoor kun je bijvoorbeeld kijken naar de groei in aantal website bezoekers, financiële gegevens zoals omzet en dat soort zaken. 

Hiervoor kun je verschillende rapporten uitdraaien om je een impressie te geven van de groei. YOY oftewel year-of-year is een belangrijke graadmeter, maar je hebt ook YTD (year-to-date) en MTD (month-to-date). In dit artikel behandelen we de verschillende rapporten met praktische voorbeelden.

Het verschil tussen YOY, YTD en MTD

Afhankelijk van het rapport dat je wilt uitdraaien en de gegeven waar je naar op zoek bent kun je verschillende methoden gebruiken om inzicht te krijgen in de groei.

YOY – Year over year: een methode waarbij je specifieke data bekijkt in een bepaalde periode. Bijvoorbeeld de hoeveelheid website bezoekers in een specifieke maand. Bij de YOY methode vergelijk je dit met dezelfde gegevens in dezelfde periode een jaar eerder.

YTD – Year to date: een methode waarbij je alle data verzamelt van het huidige jaar tot dit moment. Je ziet dus de vorderingen en groei die er doorgemaakt zijn in dit kalenderjaar tot het moment van rapportage.

MTD – Month to date: een methode waarbij je alle data verzamelt van de huidige maand tot dit moment. Je ziet dus de vorderingen en groei die je in deze maand doorgemaakt hebt tot het moment van rapportage.

Wat is YOY groei?

Een year over year analyse kun je voor verschillende doeleinden gebruiken. Bij bedrijven wordt het veel gebruikt om de verandering in financiële gegevens over een periode van een jaar aan te geven. Goede voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld:

  • De behaalde winst deze maand ten opzichte van de winst in dezelfde maand vorig jaar
  • De omzet deze maand ten opzichte van de winst in dezelfde maand vorig jaar
  • Verkoopkosten dit kwartaal ten opzichte van de verkoopkosten in hetzelfde kwartaal vorig jaar
  • Personeelskosten dit jaar ten opzichte van de kosten vorig jaar

Als affiliate marketeer gebruik ik ook regelmatig een YOY analyse, al heeft dit meestal betrekking op gegevens rondom een website:

  • Hoeveelheid websitebezoekers vorige maand ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar
  • Conversiepercentage afgelopen kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar
  • Pageviews dit jaar ten opzichte van pageviews vorig jaar

In de economie wordt er weer naar andere data gekeken bij een YOY rapport:

  • Inflatiecijfers
  • Werkloosheid
  • Rentepercentage
  • GDP

Belang van YOY analyse

De reden dat een year over year analyse gebruikt wordt in sommige gevallen is omdat er sprake kan zijn van bijvoorbeeld seizoenen of gebeurtenissen. Run je bijvoorbeeld een bedrijf dat festivals organiseert? Dan heeft het weinig zin om de omzet van maart te vergelijken met april als je ieder jaar alleen in april een festival hebt. Veel handiger is het om dat april dit jaar te vergelijken met april vorig jaar.

Hetzelfde geldt voor verkopers van ijs. Wintermaanden vergelijken met zomermaanden geeft je geen representatieve weergave van de groei in omzet. Vergelijk je ieder jaar de eerste volledige zomermaand (juli), dan zijn deze cijfers al representatiever.

Year over year voorbeeld

Een YOY voorbeeld in de affiliate marketing is bijvoorbeeld het onderstaande rapport. Hierin staan website gegevens (aantal sessies) van dit jaar (juni) vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit kun je zelf uitdraaien door in Google Analytics onder ‘Acquisitie’ op ‘overzicht’ te klikken en rechtsboven in beeld een periode aan te vinken op de kalender en daaronder ‘vergelijken met’ -> aanpassen naar vorig jaar.

YOY voorbeeld Google Analytics
YOY voorbeeld Google Analytics

In een boekhoudprogramma kun je eenvoudig vergelijkbare rapporten uitdraaien over je bedrijf. Bijvoorbeeld de hoeveelheid nieuwe klanten die je in een maand binnengekregen hebt t.o.v. vorig jaar, de omzetcijfers of de kosten voor een sale. Door goede boekhoudsoftware te gebruiken heb je dit allemaal in één handig overzicht. Je kunt op deze pagina alle boekhoudprogramma’s vergelijken. Hieronder alvast een voorproefje.

 

YOY berekenen

Tegenwoordig kun je vanuit de meeste tools een handig overzicht uitdraaien. De voorwaarde hiervoor is natuurlijk wel dat je de boel gedigitaliseerd hebt. In een boekhoudprogramma, tijdregistratieprogramma of tools als Google Analytics verzamel je deze data en heb je dus ook de analyses binnen handbereik. 

Heb je geen tool waarin de data staat? Dan leggen we je hieronder uit hoe je het zelf kunt berekenen.

  1. Denk na welke informatie je nodig hebt en welke je wilt analyseren
  2. Verzamel de data die je wilt vergelijken over de huidige periode en de periode van vorig jaar
  3. YOY formule: 100 / cijfers vorig jaar * cijfers dit jaar = groei t.o.v. vorig jaar.

Conclusie

Het is verstandig om YOY / year over year te gebruiken bij analyses. Je kunt hiermee bepalen of je goed bezig bent met je bijv. je bedrijf of website. Zonder data kun je er nog steeds een goed gevoel bij hebben, maar pas als je de YOY analyse gedaan hebt weet je het zeker. 

Ook YTD en MTD analyses kunnen je helpen om inzicht te krijgen in het effect van je inspanningen. Dragen de werkzaamheden waar je de afgelopen periode mee bezig bent geweest wel bij aan de groei van je bedrijf?

 
.

Plaats een reactie

Boekhouden als een PRO 🚀Bespaar tijd & geld en maak het jezelf gemakkelijk!

Boekhouden hoeft niet moeilijk te zijn. Probeer een gratis boekhoudprogramma en bespaar jezelf veel tijd.