Zoekvolume is een belangrijk onderdeel voor iedereen die bezig is met vindbaarheid in zoekmachines. Aan de hand van het zoekvolume kan je bepalen of een zoekterm interessant is voor jouw marketingactiviteiten. In dit artikel leggen we uit wat zoekvolume is, waarom zoekwoorden met lage volumes juist interessant zijn en laten we zien welke gratis en betaalde tools je kan gebruiken om zoekvolumes te ontdekken.
Wat is zoekvolume?
Het zoekvolume geeft aan hoeveel er naar een zoekwoord wordt gezocht. Dit zoekvolume geeft waardevolle inzichten voor ondernemers en marketeers die op een bepaald zoekwoord willen ranken. Aan de hand van het volume kunnen ze namelijk beslissen hoe interessant het is om op dat zoekwoord te ranken.
Door een compleet zoekwoordenonderzoek te doen kunnen veel verschillende zoekwoorden en zoekvolumes met elkaar vergeleken worden. Dit helpt specialisten om zoekwoorden te kiezen die de meeste potentie hebben voor een bezoeker, lead of conversie.
Zoekvolume is altijd een schatting
Hoewel zoekvolumes een goede indicatie zijn om te zien hoeveel mensen er op een bepaalde zoekwoorden zoeken, is het belangrijk om te weten dat deze volumes altijd een schatting zijn. Geen enkele tool kan dit precies voorspellen. Gebruik de zoekvolumes daarom niet als garantie voor nieuwe bezoekers, maar om een idee te krijgen van de populariteit van de zoekterm.
De kracht van zoekwoorden met een lager zoekvolume
Vaak wordt gedacht dat enkel de zoekwoorden met een hoog zoekvolume interessant zijn. Dit is echter niet helemaal waar. Natuurlijk is het mooi als er veel wordt gezocht op een bepaalde term, maar een zoekwoord met een lager zoekvolume kan ook heel waardevol zijn.
Stel, je hebt een fietsenzaak en doet onderzoek naar de zoekwoorden en zoekvolumes omtrent elektrische fietsen. Het zoekwoord ‘elektrische fiets’ heeft waarschijnlijk een hoog zoekvolume, aangezien veel mensen hiernaar zoeken. Dit lijkt mooi, maar onthoud dat hoe meer mensen naar een zoekwoord zoeken, hoe meer concurrentie er ook is. Een zoekwoord met een lager zoekvolume en dus minder concurrentie kan er daarom voor zorgen dat je sneller opvalt.
Neem bijvoorbeeld het zoekwoord ‘Gazelle Speed elektrische fiets kopen’. Dit is een longtail zoekwoord, met minder volume waarbij iemand al specifiek op zoek is naar die fiets. Als jij goed voor dat zoekwoord rankt en in beeld komt bij die potentiële klant, maak jij een goede kans om die fiets te verkopen.
Als je zoekwoorden onderzoek doet, is het dus belangrijk om ook naar de zoekwoorden te kijken die een lager zoekvolume hebben. Houd er ook rekening mee dat zoekwoorden seizoensgebonden kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden als ‘bootje huren’ of ‘kerstpakketten’. Beide hebben in een heel ander seizoen meer zoekvolume.
Laten we snel kijken hoe je zoekvolumes kan ontdekken. We leggen eerst uit hoe je dit gratis kan doen en geven daarna een inkijkje in een betaalde tool waarmee je waardevolle inzichten kan krijgen om online flink te groeien.
Gratis tools om zoekvolume te ontdekken
Het vinden van zoekwoorden en zoekvolumes is dus belangrijk om te kunnen bepalen waar jij je op gaat focussen als bedrijf of marketeer. Er zijn verschillende tools waarmee je inzicht kan krijgen in de zoekvolumes.
Onthoud dat alle tools alleen een indicatie kunnen geven. Hierbij geldt wel dat als je altijd dezelfde tool gebruikt, de zoekvolumes gebaseerd zijn op dezelfde berekeningen. Zo kan je consistent inzicht krijgen in de zoekvolumes van verschillende zoekwoorden.
Google Trends: Dit is een tool waarmee je inzicht kan krijgen in zoekvolumes, gerateerde zoekwoorden en de seizoensafhankelijkheid van een zoekterm. De tool is daarom perfect om te gebruiken voor:
Productonderzoek
Marktonderzoek
Zoekwoordenonderzoek
Ontdekken van trends
Seizoensinvloeden
Concurrenten vergelijken
Een goede functie van Google Trends is dat je de trends van zoektermen kan ontdekken en kan vergelijken. Zo kan je bepalen of een zoekterm nog interessant is of niet. Ken je de de fidgetspinners/handspinners bijvoorbeeld nog? Dit was even een populair product, maar werd daarna al snel weer vergeten. Hieronder zie je goed de piek en de snelle daling.
Google Search Console: Dit is een andere handige tool van Google waarmee je de prestaties van je website in de gaten kan houden. Denk hierbij aan het meten van prestaties, inspecteren van de URL, inzicht in de sitemap, de gezondheid van de site en andere optimalisaties.
Ook kan je de vindbaarheid van je website in de zoekresultaten van Google bijhouden. Het geeft inzichten in pagina’s en zoekwoorden die meer aandacht verdienen, omdat de posities of het aantal klikken bijvoorbeeld afnemen. Dit is allemaal hele relevante informatie waar je veel aan hebt als ondernemer en/of marketeer. Kortom, een waardevolle tool.
Google Keyword Planner: Deze tool is onderdeel van Google Ads, het advertentiecentrum van Google. Deze keyword planner geeft een goed overzicht van de zoekwoorden en de bijbehorende zoekvolumes. De kanttekening hierbij is wel dat als je geen uitgaven doet op het advertentieaccount, je alleen een schatting te zien krijgt van het zoekvolume, zoals 100-1.000. Hierdoor is deze tool niet heel accuraat.
Qua gratis tools zijn er dus al redelijk mogelijkheden om zoekwoorden en zoekvolumes in te zien. Helaas blijven het wel gratis tools en hierdoor zul je altijd vast zitten aan beperkingen.
De betaalde tool voor zoekvolumes (en veel meer)
Ben jij op zoek naar uitgebreidere en meer specifieke inzichten in zoekwoorden, zoekvolumes en meer andere belangrijke onderdelen van SEO? Dan is een betaalde SEO-tool onmisbaar. Betaalde tools bieden veel uitgebreide informatie dan alleen zoekwoorden en zoekvolumes. Maar geen paniek, dit hoeft niet duur te zijn. Wij laten het zien.
Er zijn een aantal bekende tools die bekend staan om de vele handige functies en uitgebreide mogelijkheden. Denk hierbij aan de tools Ahrefs en SEMrush. Beide geven onder andere veel mogelijkheden om zoekwoorden te ontdekken, zoekvolumes en trends in te zien en geven je inzicht over de zoekintentie van internetgebruikers.
Ahrefs biedt zelfs de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de websites van concurrenten. Door een URL in te voeren krijg je namelijk te zien op wat voor zoekwoorden ze ranken, hoeveel zoekvolume hier op zit en een schatting met hoeveel bezoekers hun dit oplevert. Erg handig, en dat is nog maar een klein deel van wat deze tools kunnen.
Een groot nadeel van deze tools is het hoge prijs kaartje van Ahrefs (€119 p/m) en SEMrush (€121 p/m). Voor een beginnende marketeer of ondernemer, is dit simpelweg te duur. Gelukkig is er recentelijk een nieuwe SEO-tool op de markt gekomen die een goedkoop alternatief biedt, met vele functionaliteiten van de duurdere tools. Dit is de tool Clicks.so.
Screenshot uit Clicks.so zoekwoorden onderzoek
Clicks.so maakt het mogelijk voor beginnende marketeers om voor een bedrag van € 24 per maand toegang te krijgen tot functionaliteiten die de duurdere tools zoals Ahrefs en SEMrush ook hebben. Wij hebben een uitgebreide review van Clicks.so geschreven over onze ervaring met Clicks.so en leggen hierin precies uit wat jij er mee kan.
Kijk gerust even rond om te kijken of de tool wat voor jou is. Enthousiast geworden? Wij mogen voor onze bezoekers een speciale korting aanbieden van 10%!
Je kunt via deze link een account aanmaken en alvast even rondkijken. Gebruik bij checkout de code ‘hoebeginik’ en ontvang de korting.
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR
0 reacties