Informatie voor en door ondernemers. Alles om jouw bedrijf beter te maken.

Home 9 Marketing 9 Zoekwoorden onderzoek uitvoeren als een P

Zoekwoorden onderzoek uitvoeren als een P

keyword research
Auteur:
Kaj
Laatst bijgewerkt:

5 september 2024 @ 4:56 pm

Leestijd:
11 minuten

Auteur: Kaj
Laatst bijgewerkt:

5 september 2024 @ 4:56 pm

Leestijd: 11 minuten

Zoekwoorden onderzoek oftewel keyword research is, helemaal wanneer we het over SEO hebben, een van de belangrijkste dingen die je moet doen. Zonder zoekwoorden onderzoek schiet je met je artikelen met hagel en is het moeilijk om organische bezoekers naar je website te krijgen. 

Toch is het een van die dingen die veel mensen afraffelen of zelfs helemaal overslaan met alle gevolgen van dien. In dit artikel ga ik in op de vraag: “Wat is keyword research”, vertel ik over de soorten keywords en geef ik handige tips voor het doen van zoekwoorden onderzoek. Ook behandelen we de verschillende keyword tools die je kunt gebruiken voor je onderzoek.

Stroomlijn je bedrijf & contact met klanten

Ontdek de tools die je veel tijd kunnen besparen.

Start vandaag nog met de juiste tools
vind boekhouding die bij je past

Wat is keyword research?

Keyword research of zoekwoorden onderzoek is het onderzoeken van zoekwoorden voor je artikel of pagina op de website. Als je zelf een onderwerp in gedachte hebt waarover je wilt schrijven schieten er ongetwijfeld zoekwoorden bij je te binnen. Dit zijn zoektermen waar mensen naar zoeken rondom je onderwerp en waarvoor jij gevonden wilt worden.

Die eerste ingevingen zijn vaak goede zoekwoorden om te verwerken in je pagina, maar het is vaak nog maar het topje van de ijsberg. Vaak zijn er tientallen tot honderden zoekwoorden die ook in relatie staan met jouw onderwerp waar je zelf niet eens aan gedacht hebt. Je wilt natuurlijk ook voor deze zoekwoorden ‘ranken’.

Het doen van zoekwoorden onderzoek helpt je in kaart te brengen welke zoekwoorden allemaal relevant zijn voor je onderzoek maar misschien nog wel belangrijker. Hoeveel zoekvolume er op een specifiek keyword zit. Dit betekent concreet hoe vaak iemand per maand dat specifieke zoekwoord intypt in een zoekmachine. 

Een groot probleem is dat mensen schrijven over onderwerpen waarvan ze denken dat het interessant is voor lezers. Het probleem met SEO is alleen dat als niemand naar het onderwerp zoekt, niemand je content zal vinden. Schrijven voor interessante onderwerpen met zoekvolume is daarom zo belangrijk en hier gaan wij je bij helpen met behulp van Clicks.so.

Keyword research

Zoekvolume per keyword

Met je artikel of pagina ‘target’ je een hele hoop keywords. Al het volume van deze keywords samen is het maximale aantal mensen dat er gemiddeld zoekt naar het onderwerp dat je gekozen hebt. Hoe meer van deze keywords jij succesvol kunt opnemen in je artikel en uiteindelijk voor kunt ranken, hoe meer bezoekers jij ook zult krijgen.

Een grote valkuil voor mensen die pagina’s maken op het internet is dat ze niet of nauwelijks met keyword research bezig zijn. Ze kiezen een onderwerp omdat ze het interessant vinden of veel over weten en zijn hier vervolgens uren mee bezig. Dat is goed natuurlijk, maar weet je wel zeker of er überhaupt mensen naar dat onderwerp zoeken? 

Het is doodzonde om uren bezig te zijn met een goed artikel zonder dat hier ooit mensen naar zullen zoeken. Het is dan verspilde tijd want bezoekers ga je er, in ieder geval organische, niet van krijgen.

Je SEO naar een hoger niveau tillen?

Met clicks heb je alle relevante data inzichtelijk! Eenvoudig je concurrenten analyseren & jouw voordeel behalen. Krijg direct 10% korting met de volgende code bij het afrekenen: "hoebeginik"

Probeer het zelf met 10% korting!
Clicks

Wat is het nut van keyword research?

Keyword research is zoals eerder ook al aangegeven een must voor iedereen die online bezig is en organisch verkeer wil krijgen. Ten eerste moet je de gevonden zoekwoorden gebruiken op specifieke plekken in je tekst. Zo kunnen zoekmachines eenvoudig indexeren waar je pagina over gaat en kunnen ze je teksten tonen voor de gebruikte zoekwoorden.

Zoekwoorden onderzoek helpt je bovendien met het bepalen van onderwerpen voor artikelen of pagina’s. Persoonlijk schrijf ik zeker 90% van de artikelen puur op basis van keyword research. Ik kies een aantal toffe onderwerpen uit en kijk vervolgens of en hoeveel zoekvolume hier op zit en kies daar een onderwerp uit. 

Aan de hand van die data ga ik verder met mijn keyword research om veel gerelateerde zoekwoorden te vinden die ik ook kan gebruiken. Je krijgt zo een artikel over een onderwerp dat je interessant vindt en weet ook zeker dat er mensen naar zoeken doordat je gedegen zoekwoorden onderzoek gedaan hebt.

Daarnaast is keyword research een goede houvast voor de opmaak van je artikel. Het belangrijkste zoekwoord, het onderwerp van je artikel, kun je in titel zetten. Je hebt een aantal synoniemen gevonden die je door de hele tekst kunt gebruiken. 

Ook vind je met gedegen onderzoek een hoop vragen rondom je onderwerp. Deze kun je gebruiken als tussenkopjes waar je antwoord geeft op de vragen. Je hebt hiermee al een duidelijk skelet gemaakt voor je artikel en kunt nu simpelweg het artikel verder vullen met de antwoorden op deze vragen.

zoekwoordonderzoek

De basis van zoekwoord onderzoek

Het is niet altijd de leukste klus, maar zoekwoorden onderzoek doen is wel één van de belangrijkste zaken, zeker bij affiliate marketing. Iedereen heeft zijn eigen methode en dat is prima, zolang je uiteindelijk maar een groot arsenaal aan zoekwoorden gevonden hebt waar zoekvolume op zit 

Belangrijk om in je achterhoofd te houden bij het doen van zoekwoorden onderzoek is ook de concurrentie op de zoekwoorden. De ene zoekterm levert meer geld op dan de andere en zal daarom ook moeilijker zijn om voor te ranken. Richt je je op één keyword en is de concurrentie te groot? Dan zul je geen verkeer krijgen. 

Richt je je op heel veel kleinere keywords of long tail keywords dan zul je altijd voor termen ranken terwijl je teksten voor de belangrijkste keyword nog niet geïndexeerd zijn. Hieronder geef ik je meerdere opties om een grote lijst met zoekwoorden te maken, maar eerst de basis.

De basis, naar welke zoekwoorden ‘zoek’ je?

Als je een lijst maakt met zoekwoorden gooi je die niet zomaar onder elkaar. De eerste stap is naar mijn idee om een lijst te maken van ‘belangrijkste zoekwoorden’ oftewel je ‘focus zoekwoord’. Je focus zoekwoord is het onderwerp van de pagina.

Vervolgens ga je op zoek naar de sub zoektermen. Dit zijn gerelateerde zoekwoorden die onder je focus zoekwoord vallen. Hierbij zitten ook de long tail keywords. Dit zijn zoekwoorden met relatief weinig zoekvolume waar maar weinig mensen een pagina voor optimaliseren. Lees het hieronder rustig door, dan geef ik je daarna een uitgebreide uitleg over het doen van keyword reserach.

  1. Belangrijkste zoekwoord

Dit is het onderwerp van het artikel of de pagina. Vaak zie je dat hier ook veel (het meeste?) zoekvolume op zit maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Dit zoekwoord gebruik je op veel plekken in de tekst en zul je ook invoeren in bijv. de Yoast plugin.

  1. Sub zoektermen

Dit zijn onderwerpen die sterk gerelateerd zijn aan het belangrijkste zoekwoord. Schrijf je bijvoorbeeld een artikel over de ‘Iphone’? Dan kunnen zoektermen bijvoorbeeld zijn; ‘Iphone review’, ‘Iphone kopen’, ‘iPhone batterijduur’, ‘iPhone xr’ en ga zo maar door. 

Hier moet je goed onderzoek naar doen wat dit zijn vaak de zoektermen die je veel verkeer op gaan leveren.

  1. Long tail keywords

Dit zijn zoekwoorden die meerdere woorden bevatten en waar relatief weinig mensen naar zoeken. Ook zijn dit de zoekwoorden waar veel mensen niet meer de moeite voor nemen om het op te zoeken. Je ranked dus ook relatief eenvoudig op deze zoektermen. Weet je hier veel van de vinden? Dan zal het je verbazen hoeveel organisch verkeer dit soort termen je opleveren.

Voorbeelden van long tail keywords voor het bovenstaande onderwerp zijn bijvoorbeeld; ‘Hoe lang gaat een iphone batterij mee’, ‘iPhone 6 batterij vervangen’. 

Zodra je een grote lijst hebt met al deze zoekwoorden kun je aan de slag met je artikel.

In principe ziet je sheet in Spreadsheets of Excel er dan als volgt uit:

Focus zoekwoordSub zoekwoord
Zoekwoorden onderzoekzoekwoorden onderzoek gratis, gratis zoekwoorden onderzoek, google zoekwoorden onderzoek, zoekwoorden onderzoek seo, zoekwoorden onderzoel tool, etc

Als je begint met schrijven is het focus zoekwoord het onderwerp van de pagina. De sub zoekwoorden zijn de onderwerpen waarvan Google / de zoekmachine vindt dat ze bij het onderwerp passen. Hiermee hoor je dus rekening te houden met het schrijven.

Een uitgebreid stappenplan voor zoekwoorden onderzoek

Ik ga je alle methodes uitleggen om goed zoekwoorden onderzoek te doen. Dit doen we aan de hand van de tool Clicks.so. Heb je hier nog geen account? Dan kun je die hier aanmaken. Dit is naar mijn idee een goed alternatief voor de hele dure SEO tools zoals Ahrefs en SEMRush.

Concurrentie onderzoek, het vinden van focus zoekwoorden

Mijn eerste stap bij het doen van keyword research is het vullen van de lijst met focus zoekwoorden, oftewel de hoofd onderwerpen van de pagina’s. Een lege sheet vullen is alleen lastig en juist daarom is Clicks.so zo handig. Met deze tool voer je simpelweg en een website uit je niche is en je kunt beginnen. Ik laat het je zien in de onderstaande stappen.

Maak je account aan op Clicks.so en open je dashboard

Type een concurrerende domeinnaam in bij ‘Site Search’

Hoe groter de website hoe beter, we zoeken bij deze stap naar een website met veel pagina’s in de zoekmachine. Een goede regel om dergelijke sites te zoeken is daar een aantal belangrijke zoekwoorden in te typen in Google en de top resultaten als voorbeeld te nemen.Site Search domain

Klik links in het menu op ‘Top Pages’

Hier vind je een overzicht van alle pagina’s waarvoor de website in de zoekmachines weergegeven wordt.Top Pages

Noteer alle pagina’s die relevant zijn voor jouw website

In de regel kun je er vanuit gaan dat de woorden in de URL (dus in dit geval achter “https://hoebeginik.nl/…”) het focus zoekwoord is van die pagina. Dit is namelijk een best practise voor SEO. Uit onderstaande afbeelding zou je focus zoekwoorden kunnen halen zoals ‘tenaamstelling rekening’, ‘rentepunten’, ‘modaal inkomen’, doelgroepen leeftijd’, etc.Top pages URL

In je sheet zou dat er dus als volgt uit zien:

Focus zoekwoordSub zoekwoord
Tenaamstelling rekening
Rentepunten
Modaal inkomen
Doelgroepen leeftijd

Het vinden van sub zoekwoorden

Nu we een lijst met focus zoekwoorden gevonden hebben, dienen we de sub zoekwoorden te zoeken. Daarnaast is het zoekvolume voor de focus zoekwoorden belangrijk, zodat we in de planning rekening kunnen houden met de hoeveelheid mensen die ernaar zoeken.

Ga naar je dashboard en voer je focus zoekwoord in bij ‘Keyword Research’

Vergeet ook het land / de taal niet goed te zetten, anders krijg je niet de juiste zoekwoorden.keyword search

Klik links in het menu op ‘Phrase match’

Hier vind je een grote lijst met alle zoekwoorden die Google / zoekmachines bij het onderwerp van je focus zoekwoord gematcht heeft. De statistieken die je ziet zijn:
1. Keyword. Het zoekwoord dat mensen invoeren in de zoekmachines
2. Search Volume. Dit is hoe vaak mensen het zoekwoord invoeren in de zoekmachine (let op, het is een schatting)
3. Difficulty. Hoe moeilijk Clicks.so denkt dat het is om te ranken voor dit zoekwoord
4. CPC. Dit staat voor ‘Cost Per Click’ en staat voor het bedrag dat je zou moeten betalen voor een click op de zoekterm als je ervoor zou betalen in de zoekmachine (Google Ads bijvoorbeeld)

Noteer de gegevens en vul je sheet aan

Hoe accurater je deze data noteert, hoe beter je pagina’s zullen zijn. Alle sub zoekwoorden met zoekvolume zijn mogelijkheden om bezoekers naar je pagina te trekken. Bovendien hebben zoekmachines bepaald dat dergelijke termen bij het hoofd onderwerp horen. Hoe beter jij het hoofdonderwerp beschrijft (dus ook de sub zoektermen), hoe eerder Google jouw pagina in de SERP’s plaatst.

Als het goed is ziet je sheet er dan als volgt uit:

Focus zoekwoordVolumeSub zoekwoord
Modaal inkomen12100inkomen modaal, wat is modaal inkomen, modaal inkomen 2024 netto, etc
Tenaamstelling rekening4400wat is tenaamstelling rekening, tenaamstelling rekening betekenis, wat betekent tenaamstelling rekening, etc
Rentepunten3600ing rentepunten, rentepunten ing, ing rentepunte winkel, etc
Doelgroepen leeftijd50welke doelgroepen zijn er leeftijd, verschillende doelgroepen leeftijd

Zoals je ziet heb ik de lijst gefilterd van hoogste volume naar laag. Als je dan toch gaat schrijven kun je naar mijn idee het beste beginnen met onderwerpen die veel zoekvolume hebben. De potentie qua bezoekers is in principe hoger, al is het vaak moeilijker om te ranken omdat meer websites zich juist storten op dergelijke zoekwoorden.

Zoekwoorden onderzoek gratis doen ter aanvulling

Als basis is het verstandig een tool te zoeken waarin je het zoekvolume kunt bepalen en welke hopelijk suggesties geeft. Daarnaast maken we gebruik van tools die meer suggesties geven rondom je onderwerp. Deze voer je vervolgens in om te checken of er ook zoekvolume op zit.

Is dit het geval dan zet je het gevonden zoekwoord op je te gebruiken lijst bij je juiste categorie (hoofd zoekterm, sub zoektermen, long tail keyword). De onderstaande tips en tools dienen ter aanvulling op je research zoals hierboven beschreven. Voer de uitkomst van onderstaande methode bij de bovenstaande methode in en vul je lijsten aan.

De basis

Als basis keyword tool heb je het liefst eentje waarbij je zoekvolumes kunt opzoeken en welke je suggesties geeft. Je kunt hiervoor de kw planner van Google gebruiken binnen Google Adwords. Je kunt hier meer lezen over SEA (zoekmachine advertising).

Heb je nog geen advertenties draaien? Dan wordt het gemiddelde zoekvolumes niet precies weergegeven maar je krijgt wel een duidelijk idee welke zoekwoorden goed zijn of niet. 

Ook kun je gebruik maken van betaalde tools zoals bijvoorbeeld Ahrefs, SEMrush of Mangools kw finder. Deze tools bieden veel meer opties voor SEO naast alleen het doen van zoekwoordonderzoek en zijn geen overbodige luxe als je wat langer bezig bent. 

In dit voorbeeld maken we gebruik van de Google keyword planner als basis voor het vinden van zoekvolume. 

Keyword suggesties vinden

Je hebt heel veel mogelijkheden voor het vinden van gerelateerde zoekwoorden maar Google is misschien nog wel het beste. Google toont je namelijk gerelateerde zoekopdrachten zodra je een keyword invoert in de zoekbalk zoals weergegeven op onderstaande afbeelding.

Google homepage suggesties keyword research
Google homepage suggesties

In dit geval zocht ik naar ‘iPhone batterij’ en je krijgt suggesties van Google van termen waar ook wel naar gezocht wordt en wat te maken heeft met jou zoekopdracht. Noteer deze termen in de Keyword planner van Google en ga verder met het zoeken van suggesties binnen Google. 

Zoekopdrachten gerelateerd Google
Zoekopdrachten gerelateerd Google

Zoek je bovenstaande term en scroll je naar onder op Google? Dan vind je hier nog meer suggesties. Bekijk voor jezelf welke relevant zijn op bovenstaande afbeelding en welke niet en noteer ook deze in de Keyword planner. Nu kun je hier gaan kijken hoeveel zoekvolume erop zit en welke zoekwoorden je dus kunt gebruiken in je artikel.

Zoekvolume gevonden zoekwoorden Keyword planner
Zoekvolume gevonden zoekwoorden Keyword planner

Op bovenstaande afbeelding zie je het resultaat van de Keyword finder en de door ons gevonden zoekwoorden. Met deze zoekwoorden heb je een leuke basis voor bijvoorbeeld een blogartikel over de iphone batterij en levensduur. 

Er zijn nog veel meer relevante zoekwoorden te vinden rondom dit onderwerp en dit onderzoek is dan ook nog niet klaar. Wel is hopelijk duidelijk hoe je te werk gaat. We zochten op Google naar de term ‘iPhone batterij’ en bekeken de suggesties, namen deze over en controleerden voor zoekvolume.

Om het echt goed te doen zou je de term ‘iPhone batterij’ nog vaak moeten vervangen met andere gerelateerde termen om te kijken of er nieuwe zoekwoorden getoond worden.

Zoekwoorden onderzoek

Het bijhouden van de keywords waarvoor jij rankt met je website

Met Clicks.so kun je nog meer dan alleen maar zoekwoord onderzoek. Denk hierbij aan het bijhouden van je backlinks en dat soort zaken. Om binnen de scoop van dit onderwerp te blijven vertel ik je graag nog over één handige feature, namelijk het dashboard voor je eigen website.

Je kunt een project aanmaken voor je eigen website. In een handig overzicht zie je vervolgens alle pagina’s die de tool heeft gevonden voor je website met de daarbij behorende zoekwoorden. Door dit regelmatig bij te houden kun je zien of de optimalisaties aan je website gewerkt hebben en of nieuwe pagina’s al geïndexeerd zijn.

Met dit handige overzicht hou je grip op je website en de werkzaamheden die je verricht. Hou je dit niet bij, dan kun je immers ook niet hardmaken dat je werkzaamheden zijn vruchten afwerpen. Dingen die je terugvindt in het overzicht zijn:

  1. Aantal keywords voor je domein
  2. Geschatte hoeveelheid traffic per maand (a.h.v. de keywords waarvoor je rankt)
  3. Domain power (soort rating waarmee je de kracht van een domein kunt vergelijken met concurrerende websites)
  4. Ref Domains (aantal websites die naar jouw website linken)
  5. Traffic over time (verloop van het geschatte verkeer van je website)
  6. Traffic by location (waar komen je bezoekers vandaan)
  7. Top pages (wat zijn de belangrijkste pagina’s van je website en hun geschatte aantal bezoekers)
  8. Historical Keyword Positioning (plek van je keywords van plek 1-3, plek 4-10 en positie 11+)

Conclusie

Hoe beter jij zoekvolume doet, hoe meer organische bezoekers jij zult krijgen. Iedereen kan een leuk artikel schrijven maar er zijn er maar weinig die ook daadwerkelijk verkeer krijgen. Een belangrijke factor hiervoor is het doen van gedegen zoekvolume. 

Persoonlijk rank ik liever hoog voor 1000 kleine zoektermen dan laag voor 1 gigantisch zoekwoord. Je kunt je onderscheiden van concurrerende websites door dit proces helemaal onder de knie te krijgen en er de kantjes niet vanaf te lopen. Veel mensen doen dit en je kunt dus snel inlopen!

Meer verdienen en beter omgaan met je geld?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste economische nieuws, handige tips voor ondernemers en de beste tools!


Je bedrijf optimaliseren?

Bekijk onderstaande pagina's en ontdek de mogelijkheden!

Voor je administratie Voor je bedrijfsvoering
Calculator Icon
0 reacties
Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj schrijft vanuit zijn eigen expertise als ondernemer en online marketeer dagelijks op hoebeginik.nl. Na zijn studie marketing is hij direct als ondernemer aan de slag gegaan. Eerst als kleine zzp'er, toen samen met Chris. Inmiddels hebben ze samen een groot bedrijf, nemen personeel aan en hebben ze hun bedrijf laten groeien tot een zeer winstgevende onderneming. Deze expertise op de verschillende gebieden van ondernemerschap, marketing en beleggen (want dat doen ze met hun geld), delen ze met jou. Hierdoor bespaar je jezelf veel tijd en kun je fouten voorkomen. Heb je vragen voor Kaj, stuur dan vooral een bericht.