Home 9 Zzp nieuws 9 Laatste kans: zo voorkom je als zzp’er stress met je belastingaangifte (vóór 1 mei)

Laatste kans: zo voorkom je als zzp’er stress met je belastingaangifte (vóór 1 mei)

belastingaangifte 2024
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 25 april 2025

Leestijd: 5 minuten

De deadline komt eraan: vóór 1 mei moet je als zzp’er je inkomstenbelasting over 2024 geregeld hebben. En als je dat nog niet gedaan hebt — geen paniek. Je bent niet de enige, en je bent zeker niet te laat.

Voor mensen in loondienst staat de aangifte meestal al grotendeels klaar. Maar als zzp’er komt er net wat meer bij kijken. Boekhouding afronden, cijfers controleren, aftrekposten checken — allemaal dingen waar je waarschijnlijk geen zin in hebt op een doordeweekse avond.

Toch is dit hét moment om het te fixen. Met de tips en checklist hieronder voorkom je fouten, boetes en gedoe. Of je nou alles zelf doet of liever wat hulp inschakelt: dit krijg je gewoon nog op tijd geregeld.

Waarom 1 mei een keiharde deadline is

Iedereen die in Nederland belastingplichtig is, heeft te doen met dezelfde deadline. Voor 1 mei moeten de aangifte binnen zijn. De periode waarin je aangifte mag doen is van 1 mei t/m 30 april 2025. 

Ik spreek misschien voor mezelf, maar dit gebeurt bij mij altijd op het laatste moment. De boekhouder heeft de cijfers altijd netjes opgemaakt, maar zaken als banksaldo, beleggingen en dergelijke dien je er ook allemaal nog even bij te zoeken. Niet het leukste klusje, maar we zetten ons er maar even overheen die ene keer per jaar.

Althans, dat hoop ik maar. Vergeet je dit (vandaar deze reminder), dan ontvang je een verzuimboete van de Belastingdienst van € 385, sneu geld. Bij herhaling kunnen deze bedragen zelfs nog hoger oplopen, tot € 5514. Hierbij moet nog wel beoordeeld worden of er sprake is van opzet. 

Handigste tip als je even wat anders te doen hebt: uitstel aanvragen. Hiermee kun je de aangifteperiode met een jaar uitstellen. 

Uitstel aanvragen voor de belastingaangifte doe je zo

  • Ga naar: mijn.belastingdienst.nl
  • Log in met je DigiD
  • Kies in het menu voor: “Uitstel aanvragen voor aangifte inkomstenbelasting”
  • Volg de stappen (reden opgeven is niet verplicht)
  • Je ontvangt direct een bevestiging (en later ook per post)

Houd het simpel: begin hier

Ben je zover en ga je de aangifte doen? Dan kun je de volgende stappen volgen.

  1. Log in op Mijn Belastingdienst
  • Ga naar mijn.belastingdienst.nl
  • Log in met je DigiD (eventueel met extra verificatie via app)
  • Kies voor “Inkomstenbelasting 2024” en klik op “Aangifte doen”
  1. Gebruik de vooraf ingevulde gegevens

De Belastingdienst vult al veel in. Denk aan vooraf bekende inkomsten, hypotheekgegevens, zorgpremies en dat soort zaken. Heb je in het afgelopen jaar een huis gekocht? Dan is het nog wel goed om te kijken naar de betaalde rekeningen van bijv. een notaris en hypotheekadviseur. Deze mag je in sommige gevallen aftrekken.

Als zzp’er moet je ‘Winst uit onderneming’ zelf invullen. Het is hiervoor dus wel handig om je boekhouding al afgerond te hebben over 2024. De volgende zakelijke gegevens heb je in ieder geval nodig om tot dit bedrag te komen.

  1. Verzamel deze documenten voor je begint
  • Jaaropbrengst / omzet van 2024
  • Inkoop- en onkosten (bonnen, facturen)
  • Kilometers en vervoerskosten (als je dit zakelijk aftrekt)
  • Bankafschriften (Privéopnames en stortingen)
  • Facturen van zakelijke aankopen en diensten
  • BTW afdrachten
  1. Ben je geen boekhouder? Geen probleem

Er bestaan tegenwoordig veel tools waar je bovenstaande informatie gedurende het jaar al in kunt zetten. Door te werken vanuit een boekhoudprogramma voor zzp’ers heb je aan het einde van het jaar direct een mooi overzicht van je resultaten die je bij je belastingaangifte alleen nog even in hoeft te voeren. 

3 slimme tips die je NU stress besparen

  1. Gebruik een boekhoudtool met exportfunctie

Gebruik een online boekhoudpakket dat:

  • Je omzet en kosten automatisch bijhoudt;
  • Banktransacties koppelt aan facturen;
  • Een IB-ready rapport oplevert (winst- en verliesrekening en/of jaarrekening)
  1. Laat ChatGPT je helpen met overzicht en structuur

We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Hoewel ik niet voor alle taken een voorstander ben van ChatGPT, kan het voor dit soort dingen heet nuttig zijn. Je kunt het gebruiken als een persoonlijke assistent met prompts zoals:

“Maak een checklist van wat ik nodig heb voor mijn inkomstenbelasting als zzp’er over 2024”

Of

“Leg in begrijpelijke taal uit wat zelfstandigenaftrek is.”

Helemaal als je niet dagelijks over boekhouden van de daken schreeuwt kan uitleg over specifieke termen ook heel nuttig zijn om te overleggen met onze vriend Chat. Begrippen uiteenzetten en deze vertalen naar jouw situatie kan uitkomst bieden.

  1. Plan een ‘Belasting power-uurtje’

Als we heel eerlijk zijn, ik in ieder geval wel als ik het voortouw dan maar neem, is het vooral de moeite nemen om alles bij elkaar te zoeken wat me ervan weerhoudt om de belastingaangifte niet direct op 1 maart te fiksen.  

We hebben het allemaal druk en ook wel leukere dingen te doen op een willekeurige donderdagavond (in mijn geval 24 april). Toch moet je er een keer aan geloven en gaat het toch best snel als je er even de tijd voor neemt.

Plan een moment in de week, een uurtje of twee, waar je gefocust aan het werk gaat. Overzichten maken van je beleggingen met screenshots, uitdraaien maken van je saldo’s op de bank en dat soort dingen. Allemaal niet zo spannend, maar het moet wel even gebeuren. 

Veelgemaakte fouten (en hoe jij ze voorkomt)

Voor mij staat er één veelgemaakte fout stijf bovenaan deze lijst en dat is zelf prutsen als je er geen verstand van hebt. In loondienst staat het salaris en daarmee de aangifte vaak wel goed. Als zzp’er en ondernemer is het iets ingewikkelder. 

Door gedurende het jaar je boekhouding op orde te houden met behulp van software ben je al een heel eind. Waarom zou je dan al deze gegevens ook niet nog even doorsturen naar een boekhouder die de aangifte voor je klaar kan zetten? Zo weet je zeker dat alles goed staat en dat je niets vergeet.

In de meeste gevallen kan dit je zelfs geld besparen. Zelf weet ik namelijk inmiddels best veel van belastingen af, maar iemand die hier dagelijks mee werkt natuurlijk nog veel meer. Heb je bijvoorbeeld wel eens aan deze aftrekposten gedacht?

  • Spotify Premium (zakelijk): Luister je tijdens het werk naar Spotify Premium om je te concentreren? Dan is dit een zakelijke aftrekpost. Noem het een ‘werkfocus-abonnement’ in je boekhouding. 
  • Planten op kantoor: De inrichting van je kantoor hoort bij zakelijke kosten en mag je dus ook opgeven en van je winst aftrekken.
  • Kosten voor thuis werken: Denk aan een redelijk deel van de kosten voor je ‘thuiskantoor’, zoals wc-papier, afwasmiddel en koffie. Doe deze aankopen dan ook zakelijk en voer dit als zodanig op in je administratie.
  • Snacks: Heb je een kantoorruimte en leg je een schaal bananen en/of snacks neer “voor jezelf en eventuele bezoekers”? Dan mag je die aftrekken als klein consumptief gebruik.

Kortom, vraag de boekhouder(ster) om hulp en advies. Dat uurtje dat ze er mee bezig zijn verdien je zo terug. Andere fouten die ik ook nog wel eens voorbij zie komen:

  1. Privé- en zakelijke kosten door elkaar halen
  2. Belangrijkste aftrekposten vergeten zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek of MKB-winstvrijstelling
  3. Je aangifte doen zonder eindcontrole (oftewel; hopen op het beste)

Laatste reminder: regel het goed (zonder stress)

De meesten van ons zijn geen belastingexpert – en dat hoeft ook niet. De meeste fouten ontstaan doordat je alles zelf wilt doen, zonder overzicht of ondersteuning. 

Met een goed boekhoudprogramma heb je jouw cijfers overzichtelijk en kun je met een druk op de knop snel de aangifte doen. Hou dit gedurende het jaar lekker bij en je hebt er nog maar weinig werk van, zodra de aangifteperiode weer voor de deur staat. 

Succes met de aangifte. Kom je er toch niet uit, vergeet dan vooral het aanvragen van uitstel niet.

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk! Helemaal als startende ondernemer is deze tijd heel waardevol.

 

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is één van de twee ondernemers achter hoebeginik.nl. Hij begon als hobby met het leren van online marketing tijdens zijn studie marketing aan de Hanzehogeschool in Groningen en heeft hier inmiddels zijn beroep van gemaakt. Samen met Chris helpen ze, onder naam van hun marketingbureau ConversieOnline, ondernemers met hun (online) groei en succes. Deze ervaring delen ze met jou op Hoebeginik.nl.