Home 9 Beginnen 9 Wat zet je in een kerstpakket als beginnend ondernemer?

Wat zet je in een kerstpakket als beginnend ondernemer?

kerstpakket voor beginnende ondernemers
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 16 juni 2025 - 14:44

Leestijd: 2 minuten

Als startende ondernemer is er één moment in het jaar waarop je (ook zonder groot marketingbudget) echt het verschil kunt maken: de feestdagen. Het kerstpakket is dé kans om je waardering te tonen aan klanten of medewerkers. En het is ook nog eens een leuke manier om jezelf op een originele manier in de kijker te spelen. Maar wat stop je erin als je net begonnen bent? Hoe houd je het betaalbaar en effectief?

Waarom kerstpakketten belangrijk zijn voor beginnende ondernemers

Veel startende ondernemers denken dat kerstpakketten vooral iets zijn voor grote bedrijven met tientallen personeelsleden. Maar niets is minder waar. Juist als kleine ondernemer kun je met een kerstpakket laten zien waar je voor staat. Het is niet alleen de perfecte manier om waardering uit te spreken, maar ook om je netwerk te versterken. Zo’n cadeau kan bijdragen aan meer loyaliteit van klanten en medewerkers. En laten we eerlijk zijn: in een wereld waar veel contact digitaal verloopt, doet een fysiek pakketje met persoonlijke touch wonderen.

Voor wie maak je een kerstpakket?

Voordat je je afvraagt wat er in moet, is het slim om te bepalen voor wie je het pakket maakt. Trouw klanten kun je verrassen met een klein maar origineel cadeau. Ook samenwerkingspartners kun je voorzien van een pakket. Denk aan andere ondernemers en leveranciers. En uiteraard is het belangrijk om je medewerkers niet te vergeten.

Wat doe je in een kerstpakket als je net begint?

Als beginnend ondernemer heb je misschien niet het budget om te strooien met luxe pakketten. Gelukkig hoeft een goed kerstpakket niet duur te zijn. Creativiteit en personalisatie maken het verschil. Verkoop je iets tastbaars, zoals verzorgingsproducten, lokale etenswaren of handgemaakte items? Stop dan een (mini)product in het pakket.

Dit is dé kans om je product te laten ervaren. Ook lokale en duurzame producten doen het goed. Laat zien dat je bewust onderneemt door te kiezen voor lokale of duurzame producten. Is dit ook nog boven je budget? Zorg dan in ieder geval voor een persoonlijke kaart en voeg een kleine gadget of bijvoorbeeld een leuke beker toe.

Bij originele kerstpakketten draait het niet om wat het kost, maar om wat er in zit. Combineer het fysieke pakket eventueel met iets digitaals. Denk aan een QR-code naar een persoonlijke videoboodschap of een leuke winactie. Nog een tip om hoge kosten te voorkomen: bestel op tijd. Dat scheelt vaak niet alleen in de kosten, maar ook in de hoeveelheid stress.

Hoe zorg je dat je opvalt?

Als beginnend ondernemer wil je niet één van de velen zijn. Je kerstpakket is een kans om een blijvende indruk te maken. Denk dus na over de verpakking. Het is ook leuk om een verhaal toe te voegen. Vertel over jezelf of over je bedrijf. Waarom doe je wat je doet? Let daarnaast ook op de kleur en stijl van het pakket. Zorg dat deze aansluiten bij je huisstijl of merk, zodat het herkenbaar is. Een goed kerstpakket hoeft niet groots of duur te zijn. Zeker als beginnend ondernemer kun je met een slim, creatief pakket het verschil maken!

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk! Helemaal als startende ondernemer is deze tijd heel waardevol.

 

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is één van de twee ondernemers achter hoebeginik.nl. Hij begon als hobby met het leren van online marketing tijdens zijn studie marketing aan de Hanzehogeschool in Groningen en heeft hier inmiddels zijn beroep van gemaakt. Samen met Chris helpen ze, onder naam van hun marketingbureau ConversieOnline, ondernemers met hun (online) groei en succes. Deze ervaring delen ze met jou op Hoebeginik.nl.