Je hebt een vraag en wilt hier snel antwoord op krijgen. Vaak is Google in dit geval je beste vriend. Even snel je zoekwoord invoeren in de zoekbalk en er verschijnen tal van artikelen en websites die antwoord geven op je vraag.
Dit lijkt voor jou als gebruiker allemaal heel vanzelfsprekend, maar de websites die je te zien krijgt hebben vaak hard gewerkt om op de eerste pagina van Google te komen. Dit hele proces noemen we SEO, oftewel Search Engine Optimization.
Google staat al sinds jaar en dag bovenaan de lijst van meest gebruikte zoekmachines. Met ruim 90% van al het zoekverkeer zijn ze al jaren de nummer 1 zoekmachine van de wereld en laten ze andere vindmachines achter zich.
Dit betekent dat wanneer mensen van over de hele wereld vragen hebben, ze dit aan Google vragen. Google zoekt vervolgens artikelen en websites op die antwoord kunnen geven op die vragen.
Om in beeld te komen voor potentiële klanten is het voor bedrijven daarom erg interessant om zich bezig te houden met zoekmachineoptimalisatie. Want hoe hoger je staat in Google, hoe meer mensen naar je website komen. Maar hoe werkt dit hele SEO proces nou precies?
Wat is SEO?
SEO, ook wel Search Engine Optimization, draait om het optimaliseren van teksten en pagina’s op een website voor zoekmachines. Het draait bij SEO allemaal om het inspelen op de ranking factoren van de zoekmachines (welke dit zij bespreken we zo).
Aan de hand van deze rankingsfactoren bepaalt de zoekmachine hoe hoog je pagina wordt weergegeven en hoeveel verkeer er naar jouw website doorgestuurd zou moeten worden. Belangrijke onderdelen van SEO zijn content, linkbuilding en keywords.
Hoe belangrijk is SEO?
SEO is heel belangrijk voor een organisatie die ook online actief is. Als voorbeeld: heb je een website waarop je bijvoorbeeld nike schoenen verkoopt? Dan wil je natuurlijk graag gevonden worden op de zoektermen ‘nike schoenen’ en ‘nike schoenen kopen’ en bovenaan in Google komen.
De zoekterm ‘nike schoenen’ wordt ongeveer 35.000x gezocht in Nederland per maand. Weet jij positie 1 in Google te bemachtigen voor ‘nike schoenen’? Dan betekent dit dat ongeveer 40% van al deze mensen door zullen klikken naar jouw website.
De plaats waarop je wordt weergegeven in Google staat in direct verband met het aantal bezoekers dat door zullen klikken zoals te zien op onderstaande afbeelding.
Weet jij met veel relevante pagina’s hoog in Google te komen? Dan zul je veel potentiële klanten ontvangen en zal je omzet hierdoor stijgen. Het mooie aan SEO is dat het in principe ook gratis is, je hoeft niet voor iedere klik te betalen zoals wel het geval is bij Google Adwords. Lees hier meer over SEA marketing.
Door goede artikelen te schrijven en deze te optimaliseren voor SEO is het mogelijk om met veel pagina’s te ranken in Google. Je kunt deze artikelen gericht op specifieke keywords zien als vislijntjes. Hoe meer artikelen en pagina’s je schrijft die gaan ranken in Google, hoe meer lijntjes je uitgooit waardoor mensen naar je site zullen komen.
Google Click through rate SERP
Wat zijn de ranking factoren van Google?
Dat klinkt allemaal erg leuk, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Google heeft namelijk ongeveer 200 ranking factoren die ze gebruiken om een webpagina te beoordelen. Google is hier redelijk geheimzinnig over, maar inmiddels zijn de belangrijke ranking factoren wel duidelijk.
Het belangrijkste aan SEO is dat je veel van deze ranking factoren toepast, anders ziet Google je pagina niet als een geschikte om te tonen aan de zoekers. In dit artikel zal ingegaan worden op een aantal van de belangrijkste onderdelen van SEO, welke opgedeeld kunnen worden in twee afdelingen: On-page SEO en Off-page SEO.
On-page SEO
On-page SEO richt zich op de pagina’s op jouw website. Google en andere zoekmachines kijken naar de kwaliteit van je content, het gebruik van zoekwoorden en de manier waarop jij dit allemaal aan Google communiceert.`
Sluit dit allemaal goed aan op de ranking factoren die Google heeft? Dan zul je waarschijnlijk hoger weergegeven worden in Google. Ook maak je hiermee kans op de featured snippet, een belangrijke manier om meer zichtbaarheid te krijgen in de zoekresultaten.
Keyword research
Een van de belangrijkste onderdelen van SEO is keyword research. Een gebruiker zoekt in Google met zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld ‘nike schoenen’. Als jij je pagina niet geoptimaliseerd hebt voor deze zoektermen, zal Google nooit de zoekopdracht aan jouw pagina kunnen koppelen.
Dit betekent dat je pagina niet aan de zoeker weergegeven wordt en dat jij dus geen bezoekers ontvangt. Het doen van keyword research of zoekwoord onderzoek is daarom essentieel.
Er zijn tal van keyword research tools beschikbaar op het internet, sommige betaald en sommige gratis. Met deze zoekwoorden tools kun je gaan opzoeken/controleren naar welke woorden er gezocht worden en hoe vaak hiernaar gezocht wordt.
Het heeft geen zin om tijd en moeite te stoppen in het schrijven van teksten waar niet naar gezocht wordt. Je wilt immers bezoekers naar je site trekken.
Het is hierbij essentieel dat je uitgebreid onderzoek doet naar alle mogelijke zoekwoorden die je doelgroep kan gebruiken. Deze kun je vervolgens gebruiken in je teksten en op je pagina’s. Wanneer mensen dan naar deze specifieke zoektermen zoeken, weet Google dat ze jouw pagina moeten tonen.
In verband met de vele AI content die er tegenwoordig in bulk gemaakt kan worden, hecht Google een steeds zwaarder oordeel aan websites van goede kwaliteit. Dit is flink veranderd nade Google Helpful Content Update van twee jaar geleden. Het is voor Google namelijk belangrijk dat ze de beste zoekervaring bieden aan hun gebruikers. Hiervoor is het onder andere belangrijk dat je ook verwante zoektermen toevoegt, door middel van semantische SEO.
Keyword research tools
Er zijn verschillende keyword research tools beschikbaar. Wat al deze keyword tools gemeen hebben is dat ze je het zoekvolume voor een bepaald keyword weergeven. Heeft een bepaald keyword veel zoekvolume? Dan betekent het dus dat wanneer je hiervoor rankt in Google je meer bezoekers naar je website zult krijgen.
Zoeken er maar 10 mensen naar per maand naar je keyword? Dan kun je beter over een ander onderwerp of keyword schrijven. Een van de bekendste keyword tools is de Google Keywordplanner. Dit is een service die je kunt vinden wanneer je een account hebt in Google Adwords.
Tot voor kort was het mogelijk om hier altijd gebruik van te maken, maar nu dien je hier eerst een advertentie voor te maken. Deze kun je overigens direct weer stop zetten zodat je alsnog gratis van de tool gebruik kunt maken. Het enige nadeel is dat je geen concrete zoekvolumes te zien krijgt, maar volumes als 1-10K. Hierdoor is het niet zo precies.
Een andere bekende gratis keyword research tool is bijvoorbeeld AnswerthePublic. Hier kun je een onderwerp invoeren en de tool gaat voor jou op zoek naar alle vragen die gesteld worden op het internet rondom dat onderwerp.
Dit kan een goede methode zijn om onderwerpen te vinden waarover je kunt schrijven. Wordt er gezocht naar hoe je nike schoenen moet strikken? Dan maak je hier een goed artikel over en zullen mensen dit vervolgens vinden in Google en naar je website komen.
Daarnaast zijn er ook veel betaalde aanbieders van deze online tools, zoals SEMrush of Ahrefs. Dit zijn organisaties de constant het internet afzoeken naar nieuwe pagina’s, om deze te indexeren. Ditzelfde doen ze met keywords en jij kunt gebruik maken van deze database. Ook via dit soort tools kun je goede ideeën ophalen voor onderwerpen op je website.
Een goede optie, helemaal als je net begint met zoekwoorden onderzoek, is de tool Clicks. Hiermee kun je laagdrempelig zeer gedegen research doen naar kansen in de markt. Hoe beter je dit onderzoek doet, hoe succesvoller je SEO-campagne zal zijn. Je kunt de tool hieronder vinden, ook heel geschikt voor longtail keywords.
Bekijk Clicks.so en begin met gedegen zoekwoord onderzoek
Content marketing
Nu je een goede lijst met zoekwoorden hebt gemaakt kun je aan de slag met content marketing. Dit is het gebruiken van deze zoekwoorden in artikelen om zo je teksten SEO te optimaliseren.
Door goede teksten te schrijven, die aansluiten op wat je doelgroep zoekt (de zoekwoorden), kun je zorgen dat je in beeld komt bij je klant. Door vragen te beantwoorden rondom de onderwerpen waar je doelgroep naar zoekt, kun jij ze naar je site trekken.
In de keyword research tool Answerthepublic kun je zien dat er naar de vraag: ‘Welke nike schoenen zijn in?’ gezocht wordt. Jij kunt hier vervolgens een goed artikel over schrijven met bijvoorbeeld de top 10 nike schoenen van dit moment.
Je weet dat mensen die zoeken naar dit onderwerp geïnteresseerd zijn in het kopen van nieuwe nike schoenen, want dit geven ze zelf aan met de zoekopdracht. Als jij vervolgens een goed artikel schrijft en rankt in Google, zul jij deze bezoekers naar je website trekken. Dit zijn allemaal potentiële klanten.
De volgende stap is het plaatsen van affiliate links op de juiste plaats en je hebt zomaar een sale te pakken. Hoe beter jij keyword research doet en je pagina’s hierop schrijft, hoe eenvoudiger het is om sales te doen.
Er zijn pagina’s op je website waar je niet zoveel aan SEO hoeft te doen, zoals de contactpagina. Maar SEO-teksten zoals over de ‘top 10 nike schoenen van het moment’ zijn uiterst belangrijk om meer bezoekers naar je website te trekken.
Met deze content kun je alle vragen van je potentiële klanten beantwoorden. En als jij de vraag kunt beantwoorden, waarom zouden ze het product dan ook niet bij jou kopen? SEO teksten schrijven kan hierdoor voor veel extra omzet zorgen.
Het zoekgedrag veranderd. Mensen willen steeds sneller antwoord op hun zoekvraag en zijn steeds minder bereid om verschillende artikelen te lezen om tot een antwoord te komen. De opkomst van AI biedt hierin voor veel mensen de oplossing, ook worden er steeds mer spraakgestuurde zoekopdrachten uitgevoerd. Om hier goed op in te spelen is het belangrijk dat je content is geoptimaliseerd voor Natural Language Processing (NLP).
Technische SEO
Top, je hebt de juiste zoekwoorden gevonden en een goed artikel geschreven. Nu is het belangrijk dat je let op je technische SEO. Technische SEO is onder andere de indeling op je pagina zoals Google dit leest.
Google heeft geen mensen in dienst die iedere webpagina handmatig controleren en indelen in de zoekopdrachten. Google heeft bots die automatisch het web ‘crawlen‘ en pagina’s indexeren.
Je kunt je voorstellen dat deze Google bots de pagina anders lezen dan mensen. Google leest daarom de codes die jij gebruikt om je pagina op te stellen, namelijk HTML code.
Met Clicks kun je ook goede SEO audits uitvoeren. Een dergelijke analyse kost ongeveer 5 tot 10 minuten, waarna je veel inzichten krijgt over je website. Deze inzichten kunnen van alles zijn. 404 errors (pagina’s die ‘doodlopen’), het gebruik van tussenkoppen, ontbrekende titels / meta beschrijvingen en ga zo maar door.
Deze technische audit is zeer belangrijk. Het bepaalt namelijk hoe goed Google of andere zoekmachines je content / website kunnen indexeren. Je kunt nog zulke mooie pagina’s maken, maar als Google het niet juist uit kan lezen heb je er niets aan. Ook zijn er een tal van andere zaken die belangrijk zijn voor een techinsch goede website. Denk aan een goede slug, link cloacking, juiste meta tags en permalinks.
Om goed inzicht te krijgen in de prestaties van je website en individuele pagina’s raden we je aan om gebruik te maken van Google Analytics en Google Search Console.
Pagina structuur, beschrijving en URL
HTML code geeft structuur aan de tekst op de pagina, een duidelijke opbouw. Zo is de titel van de pagina altijd een H1 attribuut. Dit is de belangrijkste titel op de pagina en Google zal hiernaar kijken om het onderwerp van de pagina te beoordelen.
Het is daarom belangrijk om hier zoekwoorden in te vermelden. Vervolgens zal Google kijken naar de H2. Dit zijn vaak de tussenkopjes die je gebruikt in een artikel. De H2 geeft weer aan Google dat dit ook een belangrijk onderwerp in de tekst is, maar dat het valt onder de H1.
Als je H3 gebruikt geldt hiervoor hetzelfde. Deze punten zorgen voor een opbouw voor Google, en aan de hand hiervan bepaald Google waar je artikel over gaat. Heb je deze indeling niet op orde? Dan wordt het voor zoekmachines moeilijker om je website te indexeren en zul je niet zo snel naar voren geschoven worden.
META descriptions
Daarnaast is het belangrijk een goede META beschrijving op te stellen. Dit is samen met de H1 attribuut wat wordt weergegeven in de zoekresultaten.
In de META beschrijving is het belangrijk om kort te vermelden wat er op je pagina gevonden kan worden met keywords. Daarnaast is het belangrijk om dit aantrekkelijk op te schrijven, zodat mensen door willen klikken naar je website.
Tot slot is het belangrijk om de URL structuur goed op orde te hebben. Een URL is een link naar een specifieke pagina. Het is belangrijk hier zoekwoorden in op te nemen, zodat je pagina SEO geoptimaliseerd is.
Interne linkbuilding
Ook interne linkbuilding valt onder On-page SEO. Interne linkbuilding is het linken naar je artikelen / pagina’s binnen je eigen website. Heel kort gezegd: Hoe vaker er naar een bepaalde pagina gelinkt wordt vanaf je eigen website, des te belangrijker gaat Google deze pagina vinden.
Als er vaak naar die pagina gelinkt wordt, zal er blijkbaar wel iets nuttigs staan. Voor Google is dat het allerbelangrijkste voor haar gebruikers.
Het is hierom belangrijk te zorgen voor een goede site structuur, waarbij de belangrijke pagina’s de meeste links ontvangen. Dit kun je doen door de belangrijkste pagina’s bijvoorbeeld in het menu op te nemen.
Off-page SEO
Off-page SEO richt zich op alles buiten je eigen pagina/website. Hier vallen onderwerpen als linkbuilding en social media onder.
Linkbuilding
Bij intern linkbuilding kent Google waarde aan een bepaalde pagina toe op je website omdat er vaak naar gelinkt wordt vanaf externe pagina’s. Hierdoor weet Google dat er waardevolle informatie te halen is op die pagina.
Bij linkbuilding voor off-page SEO gaat eigenlijk hetzelfde op, alleen dan voor links van andere websites. Stel: jij hebt een goed artikel geschreven over het strikken van je nike schoenen. Als iemand dat artikel leest en vervolgens een link naar jouw site plaatst op zijn website, heb jij dus een backlink.
Een backlink geeft link juice door en laat Google weten dat er waardevolle informatie op die website te vinden is, anders was er niet naartoe gelinkt. Dit is een hele belangrijke ranking factor van Google, maar kan ook zeer arbeidsintensief zijn, omdat de links vaak niet vanzelf komen.
Hoe meer links naar jouw website komen, hoe meer autoriteit je website opbouwt. Deze autoriteit zorgt ervoor dat artikelen gaan ranken in Google en hoe hoger je artikel rankt, hoe meer bezoekers je zult ontvangen. Helaas gebeurt het maar zelden dat een goede website nar jouw website linkt. Dat is waar linkbuilding om de hoek komt kijken.
Linkbuilding betreft het proces van het regelen van backlinks vanuit waardevolle websites met als doel om jouw website meer autoriteit te geven. Dit mag eigenlijk niet van Google, maar het is een veelgebruikte techniek om websites en individuele pagina’s te boosten.
Om ervoor te zorgen dat een backlink waardevol is in de ogen van Google, is het belangrijk dat deze van een goede en relevante website komt. Dit houdt in dat het een website is met gezond verkeer en goede domain rating en relevantie met hetgeen waar je over schrijft.
Lees hier alles over het verkrijgen van backlinks voor je website. Wil je verzekerd zijn van goede backlinks? Neem dan even contact met ons op en dan helpen we je graag mee!
Social SEO
Social media is niet direct een ranking factor van Google, maar het kan je pagina’s wel helpen om te ranken. Google kent een beetje waarde toe aan artikelen die gedeeld worden op social media.
Iedere like, share of comment laat Google weten dat het blijkbaar gaat om een prima artikel, er is namelijk interactie geweest. Daarnaast stel je je artikelen bloot aan een groot publiek wanneer je gebruik maakt van social media.
De kans dat iemand je artikel zal delen en jij hiervoor een backlink ontvangt, is hierdoor groter.
Met de vele neppe AI-websites hecht Google ook steeds meer waarde aan een sterk merk voor SEO. Een losse website met enkel blogposts zal als minder serieus worden gezien dan een website met blogposts, YouTubevideo’s en content op socialmediakanalen.
Hierdoor kan Google zien dat er een sociaal profiel is van de website die verder gaat dan allee de blogposts. Hoewel niks zeker is, is de verwachting dat dit de komende jaren alleen maar belangrijker wordt.
Het uitvoeren van een goede SEO check
Er zijn veel methodes om je website te onderwerpen aan een SEO check. Het is belangrijk om af en toe een SEO test te doen om te controleren of je op de goede weg bent.
Op Sitechecker kun je je website gratis eenSEO-analyse laten doorlopen. Hier zullen onderwerpen die belangrijk voor SEO toegelicht worden. Hoe staat het met je site snelheid, wordt je website wel goed geladen op een mobiele telefoon en hoe staat het met de HTML op je pagina.
Dit zijn allemaal belangrijke punten die je kunt inzien na een SEO check en dit geeft je concrete verbeterpunten.
Op de MOZ link explorer kun je de URL van je website invoeren en checken hoe het ervoor staat met links. Hoeveel websites linken naar die van jou en wat is de autoriteit van deze websites?
Daarnaast kun je de backlinks van je concurrenten bekijken. Wellicht heeft je concurrent links die jij nog niet hebt. Deze kun je dan proberen te regelen om je domein autoriteit omhoog te krijgen. Door middel van een link velocity krijg je hier goed inzicht in.
Zoals ik eerder in dit artikel ook al aangaf, is Clicks.so een goede optie als je relatief goedkoop goede SEO wilt doen. Ahrefs en andere tools zijn relatief duur en daarom niet de meest geschikte optie als je werkt aan één (beginnende) website. Met Clicks heb je talloze van dezelfde opties voor een fractie van de prijs. Bekijk de tool hier!
Ook kan je de gratis tool van Google gebruiken genaamd, Google Lighthouse. Dit blijft echter wel redelijk basaal. Op zoek naar een uitgebreidere tool voor het doen van technische analyses? Dan raden wij de tool ScreamingFrog aan. Dit is een tool waarmee je voor +-€200 / jaar zeer uitgebreide analyses kan doen om je website optimaal te laten presteren.
SEO Tools voor WordPress
In dit artikel zijn al een aantal handige SEO tools genoemd. Er zijn echter ontelbare tools die je hiervoor zou kunnen gebruiken. Maakt je website gebruik van wordpress? Dan is een wordpress SEO plugin sterk aan te raden.
Dit zijn plugins die je kunnen helpen met SEO wanneer je bijvoorbeeld een artikel aan het schrijven bent. Deze tools bieden tips voor het gebruik van zoekwoorden, de hoeveelheid tekst op de pagina, het gebruik van afbeeldingen en nog veel meer.
De beste SEO plugin voor wordpress in Yoast. Met deze Yoast SEO plugin heb je altijd naast je artikel een lijst met verbeterpunten terwijl je aan het schrijven bent. Ook geeft Yoast SEO tips zoals het gebruik van schrijfstijl en de lengte van je zinnen.
De Yoast SEO plugin heeft een handig stoplicht systeem. Staat zowel de leesbaarheid als SEO op groen? Dan mag je er vanuit gaan dat je artikel wat betreft SEO goed in elkaar zit. Houd hierbij wel in gedachte dat Yoast alleen een basis biedt. SEO is veel meer omvattend dan wat de plugin kan weergeven.
Daarnaast is Surfer SEO een hele goed tool om de kwaliteit van je content flink te verbeteren. Het geeft suggesties voor verwante termen, betere zoekwoorden, laat een kwaliteitsscore zien en laat je projecten beheren. Bekijk onze review over Surfer SEO.
Onze persoonlijke ervaring SEO
SEO is voor ons de belangrijkste bron voor traffic. De voornaamste reden hiervoor is omdat het ‘gratis’ is. Het blijft werken om de traffic te krijgen door het doen van keyword research en het schrijven teksten / pagina’s maar je hoeft niet per klik te betalen.
SEO is naar ons idee de meest duurzame manier voor het verkrijgen van traffic, helemaal voor affiliate marketing. Een goede tekst zal je letterlijk jaren traffic opleveren en je hoeft het maar één keer te schrijven (tenzij er weer een Google update voorbij komt:)).
Het duurt even (of soms maanden) voordat je tekst in de resultaten getoond wordt maar je kunt er jaren profijt van hebben. Bij bijvoorbeeld Adwords houdt de traffic op zodra je de geld kraan dicht draait.
Een aantal van onze best presterende artikelen leveren me iedere maand duizenden organische (gratis) bezoekers op en zijn een aantal jaar geleden geschreven.
Iedere tekst of pagina die je op de goede manier maakt is iets extra’s voor je website. Hoe meer van deze teksten je weet te maken, hoe harder je website gaat groeien. Dit motiveert ook om net even die extra tekst te schrijven, je weet dat deze nog jaren voor jou aan het werk is!
Conclusie
Zoals je hebt kunnen lezen zijn er veel verschillende SEO factoren die kunnen bijdragen aan jouw succes in zoekmachines. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen al deze factoren.
Het schrijven van een artikel zonder zoekwoord onderzoek gaat waarschijnlijk niet zo goed ranken. Maar een artikel volstoppen met zoekwoorden werkt waarschijnlijk ook niet zo goed.
Feit blijft dat SEO enorm belangrijk is voor de online aanwezigheid van je website. Door het schrijven van goede artikelen en een juiste indeling op je website kun je veel potentiële klanten trekken en omzet genereren. Tools zoals Clicks kunnen je alle genoemde inzichten geven die ik in dit artikel genoemd hebt. Zonder dergelijke tools SEO doen is geen beginnen aan.
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk! Helemaal als startende ondernemer is deze tijd heel waardevol.
0 reacties