Je kent het wel, je bent aan het kijken op een website en ineens komt er een pop-up tevoorschijn met daarin een kortingscode. Je vult snel je e-mailadres in om deze te claimen en voordat je het weet krijg je verschillende mailtjes van dat bedrijf. Hoewel sommigen dit als irritant beschouwen, is dit één van de krachtigste marketingtools die er zijn.
In dit artikel vertel ik je daarom wat email marketing is, hoe jij het goed kan inzetten en er geld mee kan verdienen. Lees snel verder!
Wat is email marketing?
E-mail marketing is een vorm van direct marketing waarbij je contact kan onderhouden met je leads en klanten. Direct marketing wil zeggen dat er direct contact wordt gezocht met een bepaalde groep. Bij email marketing wordt dit gedaan door een (reeks van) email(s) te sturen naar geïnteresseerden.
Deze mailtjes kunnen bijvoorbeeld nieuws, aanbiedingen of enquêtes zijn. Het doel van email marketing is om een automatische ‘flow’ in te richten waarmee je leads en klanten betrokken blijven bij je bedrijf.
Een misvatting omtrent emailmarketing is dat dit het versturen van spam is in de vorm van ongewenste reclameboodschappen. Dit is absoluut niet wat emailmarketing is en hoe het werkt.
Hoe werkt e-mail marketing dan wel?
Het primaire doel van email marketing is om leads zich in te laten schrijven voor de e-maillijst van een bedrijf. Dit gebeurt vaak middels een inschrijfformulier op de website waarbij ze zich aanmelden voor een nieuwsbrief, een gratis weggever of het ontvangen van een voucher. Dit heb je waarschijnlijk zelf ook wel eens gedaan.
Zodra mensen zich hebben ingeschreven voor (ook wel een opt-in genoemd binnen de marketing), kan je ze gerelateerde mails gaan sturen. Het hebben van een grote, actieve mailinglijst is een hele krachtige marketing en sales tool. Je kunt via deze weg namelijk heel makkelijk je producten en/of diensten onder de aandacht brengen.
Een belangrijk verschil tussen ongewenste spam berichten en e-mailmarketing is dat je via je mailinglijst eerst een band opbouwt met je lezers. Door een goede flow in te bouwen zorg je ervoor dat ze je steeds meer gaan vertrouwen en uiteindelijk (meer) bij je gaan kopen.
Kortom, emailmarketing is een krachtige tool om jouw doelgroep te bereiken en de band met je leads en klanten te versterken.
Waarom is e-mailmarketing belangrijk?
Er zijn drie redenen waarom deze marketingstrategie erg belangrijk is voor een bedrijf:
Opbouwen van een sterke klantrelatie
Als ondernemer weet je dat je klantrelatie ontzettend belangrijk is. E-mailmarketing is daarvoor een ideaal middel. Je bent namelijk direct en persoonlijk aanwezig in iemands mailbox.
Door je klanten écht waardevolle informatie te sturen, zoals praktische tips of exclusieve aanbiedingen, zorg je ervoor dat ze zich betrokken en gewaardeerd voelen. Ook zijn er vele mogelijkheden om mails te personaliseren waardoor klanten zich meer verbonden voelen met je merk.
Verhogen van conversies met gerichte e-mails
Met e-mailmarketing kun je heel gericht communiceren. Je kunt precies zien wat klanten interessant vinden, waar ze op klikken en hoe ze reageren. Door deze inzichten kun je jouw mails beter afstemmen op de behoefte van de klant.
Zo stuur je bijvoorbeeld speciale aanbiedingen naar klanten die eerder al interesse toonden in een bepaald product. Ook zijn er verschillende koppelingen mogelijk met bijvoorbeeld je webshop, waardoor je een ‘verlaten winkelwagen’ mail kan sturen naar iemand die nog niet heeft afgerekend. Dit zijn allemaal kansen om je conversies en omzet te verhogen.
Lage kosten, grote schaalbaarheid
E-mailmarketing is aantrekkelijk omdat het relatief goedkoop is en makkelijk op te schalen. Of je nu 100 of 10.000 mensen mailt, de kosten zijn vrijwel hetzelfde.
E-mailmarketing is daarom voor vele bedrijven een slimme investering om te groeien zonder meteen duizenden euro’s kwijt te zijn aan advertenties.
Goede e-mailmarketing software is hierbij heel belangrijk. Hiermee kan je goede flows bouwen, de mails monitoren en aanpassen voor betere prestaties. Wij gebruiken zelf al jaren MailerLite en zijn hier erg tevreden over.
Voor wie is emailmarketing interessant?
Emailmarketing is voor elk bedrijf interessant. Het maakt niet uit hoe groot of klein je bedrijf, wie je doelgroep is of wat voor soort bedrijf het is. Ieder bedrijf heeft belang bij een goede communicatie met de doelgroep.
Er wordt vaak gedacht dat e-mailmarketing niet meer van deze tijd is, maar niks is minder waar. Klanten hechten steeds meer waarde aan persoonlijke aandacht en dit bereik je onder andere met e-mailmarketing. Door het goed aan te pakken en niet spammy over te komen kan het bijdragen aan een goede customer intimacy strategie.
Wat zijn de voordelen van email marketing?
Hoewel sommige e-mailmarketing als spammy ervaren, heeft het vele voordelen voor bedrijven. We heb de grootste voordelen voor je op een rijtje gezet.
Lage kosten
Eén van de grootste voordelen van e-mail marketing is dat het niet veel geld kost om naar een grote doelgroep een mail te sturen. Met één druk op de knop ontvangt iedereen jouw bericht. Ook heb je de kosten zelf meer in de hand ten opzichte van Google Ads waar de prijzen continue veranderen.
Hoge ROI
Naast de lage kosten staat emailmarketing ook bekend om een zeer goede return on investment (ROI). Uit een onderzoek van litmus blijkt dat de ROI gemiddeld op 1:36 ligt. Dit betekent dat je voor elke euro die je uit geeft voor emailmarketing er € 36 ontvangt. Niet slecht!
Snel en veelgebruikt
Een ander voordeel is dat je e-mails kunt versturen wanneer je maar wilt en ze binnen enkele seconden al bij je doelgroep binnen zijn. Ook worden e-mails snel geopend na ontvangst.
Verder heeft bijna iedereen toegang tot een e-mailadres wat het een uitermate geschikt kanaal maakt om je doelgroep te bereiken.
Je kan berichten personaliseren
E-mail is een persoonlijk kanaal. Je kan eenvoudig e-mails personaliseren met de gegevens die je van de ontvanger hebt. Zo kan je bijvoorbeeld in de aanhef de naam van de ontvanger plaatsen of een bericht promoten op basis van geslacht.
Goed schaalbaar en op maat inzetbaar
Bij e-mail marketing heb je helemaal zelf in de hand hoe groot je dit aanpakt. Waarschijnlijk begin je met een klein e-mailbestand en bouw je deze langzamerhand steeds groter uit. Hier zit geen limiet op, sterker nog hoe groter hoe beter!
Overigens kan je altijd bepalen welk deel van de doelgroep je wil bereiken. Wil je slechts een klein deel aanspreken of juist iedereen? Dit is met een paar drukken op de knop zo geregeld.
Goed meetbaar
Tot slot is de meetbaarheid van de resultaten van e-mail marketing een groot voordeel. Als je e-mail marketingsoftware gebruikt, krijg je inzicht in vele handige metrics.
Denk hierbij aan het aantal geopende emails, de click through rate van een link, aantal inschrijvingen voor een evenement of wie zich heeft afgemeld. Dit is waardevolle data die jij kan gebruiken om je e-mail flow te optimaliseren.
Wil je het helemaal goed doen? Gebruik dan Google Analytics om het gedrag van je lezers bij te houden op de website nadat ze hebben doorgeklikt vanuit een e-mail.
Zo kan je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen iets in hun winkelmandje hebben geplaatst of echt iets besteld hebben. Dit zal je helpen om inzicht te krijgen in wat juist wel of juist niet converteert.
Emailmarketing uitbesteden of zelf doen?
Geen zorgen, voor een goede email marketingstrategie hoef je geen marketingbureau in te schakelen. Er zijn namelijk heel veel marketeers die dit zelf uitvoeren en hier mooie resultaten mee behalen. Dit betekent gelukkig niet dat je elke e-mail handmatig moet versturen, integendeel zelfs.
Zoals gezegd gebruiken wij hiervoor de e-mailmarketing automation software Mailerlite. Met deze tool kunnen we gemakkelijk allerlei email flows aanmaken, resultaten meten en klantencontact onderhouden.
Hoe start je met e-mailmarketing?
Om goed van start te gaan met e-mailmarketing zijn er grofweg drie stappen die je kan doorlopen. Het is belangrijk dat je niet zomaar wat mailtjes stuurt en dat je een goede mailstrategie opstelt.
Kies een e-mailmarketingplatform
Kies een platform dat bij je past, zoals MailChimp, MailerLite, Spotler of ActiveCampaign. Let hierbij op kosten, gebruiksgemak, en vooral op functies zoals automatisering en segmentatie. Zo voorkom je dat je achteraf overstapt omdat bepaalde functies ontbreken. Precies weten wat jij nodig hebt? Bekijk ons artikel waarin we de beste email marketing software toelichten.
Verzamel e-mailadressen
Een e-mailcampagne werkt alleen als je een goede lijst hebt met e-mailadressen van mensen die echt geïnteresseerd zijn. Verzamel e-mailadressen bijvoorbeeld via je website met een inschrijfformulier, waarbij je bezoekers iets teruggeeft voor hun inschrijving, zoals een handige checklist, korting of een gratis e-book.
Schrijf goede e-mails
Een goede e-mail is relevant, persoonlijk en aantrekkelijk om te lezen. Zorg dus voor een pakkende onderwerpregel, duidelijke inhoud (hoe schrijf je een goede mail?) en een heldere call-to-action. Zo voorkom je dat je mails ongeopend blijven of meteen naar de prullenbak gaan.
Pas de juiste strategie toe
Met de juiste strategie haal je meer uit je mails en bereik je jouw doelen makkelijker en sneller.
Het belang van segmentatie en personalisatie
Segmentatie betekent dat je jouw mailinglijst opdeelt in kleinere groepen op basis van interesses of gedrag. Zo kun je mails beter afstemmen op specifieke groepen klanten, wat leidt tot hogere betrokkenheid en betere resultaten.
Neem als voorbeeld deze website; we hebben drie verschillende hoofdcategorieën. Als iemand met een interesse in boekhouden zich inschrijft voor de nieuwsbrief, is diegene misschien niet geïnteresseerd in nieuws over marketing en vise versa.
Met goede segmentatie houdt je de e-mails gescheiden en relevant. Zo zorg je ervoor dat dat de ontvanger het gevoel krijgt dat de mail speciaal voor hem of haar is gemaakt, waardoor deze beter wordt ontvangen.
Automatisering en workflows
Door e-mailmarketing te automatiseren bespaar je veel tijd en moeite. Denk hierbij aan automatische mails bij inschrijvingen, verlaten winkelwagens of verjaardagen. Dit werkt niet alleen efficiënt, maar zorgt er ook voor dat je altijd op het juiste moment communiceert met je klanten.
Bepaal het doel
Een succesvolle e-mailcampagne begint met duidelijke doelen. Wil je meer verkopen, nieuwe leads verzamelen, of juist bestaande klanten activeren? Bepaal vooraf hoe vaak en wanneer je mails stuurt, wat je boodschap precies is en hoe je de resultaten gaat meten.
Door alles vooraf te plannen voorkom je stress en creëer je duidelijkheid. Ook is de tone-of-voice heel belangrijk. Hoe wil je de doelgroep aanspreken, is dat formeel of juist informeel, grappig of serieus?
E-mailmarketing en de AVG
We hebben nu een paar keer benoemd dat e-mailmarketing als spam ervaren wordt door sommige mensen. Dit is ook wel logisch, want voorheen was er geen strenge regelgeving omtrent emailmarketing. Hierdoor werden veel mensen lastig gevallen met irritante mailtjes met aanbiedingen.
Gelukkig is er sinds een paar jaar een strenge regelgeving met nieuwe richtlijnen voor email marketing. Als marketeer moet je bijvoorbeeld eerst toestemming hebben om iemand te mailen en het is niet zomaar toegestaan om hele e-maillijsten te kopen. Dit is namelijk in strijd met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), waar hoge boetes staan op overtreding van de regels.
Als je gaat beginnen met emailmarketing is het verstandig om je goed in te lezen in de regels van de AVG om vervelende verrassingen te voorkomen.
Het meten van e-mailmarketingresultaten
Om te weten of je e-mailmarketing werkt, is het belangrijk om je resultaten goed te analyseren. Er zijn een paar cijfers waar je goed op moet letten:
- Open rate: Hoeveel procent van je ontvangers opent je e-mails daadwerkelijk?
- Click-through rate (CTR): Hoeveel mensen klikken door naar je website of aanbod?
- Conversie: Hoeveel ontvangers worden uiteindelijk klant na het openen van je mail?
Door deze cijfers goed in de gaten te houden weet je precies wat er goed gaat en wat er beter kan.
Tools om je prestaties te analyseren
Gebruik tools zoals Google Analytics, MailChimp of MailerLite om inzichten te krijgen in de prestaties van je emails. Hiermee zie je bijvoorbeeld precies welke mails goed scoren, welke onderwerpen het best werken en hoe effectief je campagnes zijn. Zo kan je de mails continue verbeteren.
Aan de slag
Zoals je hebt kunnen lezen zijn er talloze voordelen om e-mailmarketing in te zetten voor jouw bedrijf. Je kan je doelgroep persoonlijk aanspreken en het proces volledig automatiseren. Check voordat je begint goed de wetgeving en denk goed na over het doel van jouw e-mailmarketing campagne. Bekijk hier 8 onmisbare tips voor jouw email strategie!
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk! Helemaal als startende ondernemer is deze tijd heel waardevol.
0 reacties