Home 9 Ondernemen 9 Bedrijf starten

Bedrijf starten

Vrouw die bezig is om bedrijf te starten
Auteur: Kaj

Laatst bijgewerkt: 16 april 2025

Leestijd: 10 minuten

Bij het starten van een bedrijf komt veel kijken. Van het schrijven van een ondernemingsplan, tot het opzetten van de administratie en het doen van de belastingaangifte. Daarom leggen wij je van A tot Z uit hoe jij dit goed kan doen, we zetten alles op een rijtje en geven je handvatten om succes te behalen met je bedrijf. 

Met het gebruik van boekhoudsoftware maak je het jezelf gemakkelijk.
 

Een eigen bedrijf starten

In de ideale wereld richt je vandaag een bedrijf op en staan je klanten morgen al in de rij voor je producten of diensten. De werkelijkheid is helaas wat minder rooskleurig. Als je een eigen bedrijf wil starten is het belangrijk om goed te weten waarom je dit doet en hoe je dit gaat aanpakken. 

Het doen van goed onderzoek is hierbij een belangrijk onderdeel. Je moet namelijk alles weten over je klanten, concurrentie, de markt waar je in toe treedt, het doen van de administratie, het correct doen van de belastingaangifte, een financiering kiezen, verzekeringen afsluiten…kortom een heleboel geregel. 

Wij nemen je aan de hand mee door al deze onderdelen, zodat jij je eigen onderneming kan starten. De eerste stap is het maken van een goed plan. 

Ondernemingsplan schrijven

Het opstellen van een ondernemingsplan is het fundament voor de onderneming die je wil starten. Hierin beschrijf je het idee dat je hebt en hoe je dit wil gaan uitvoeren. Het schrijven van zo’n plan wordt vaak gezien als een overbodig iets en tijdverspilling, maar het tegendeel is waar. Het schrijven van bedrijfsplan is dé manier om inzicht te krijgen in de positie in de markt, doelen die je hebt en de haalbaarheid van het idee. 

Een handig hulpmiddel bij het schrijven van het ondernemingsplan is het Business Model Canvas, waarmee je aan de hand van 9 factoren alle belangrijke onderdelen van je business in kaart brengt. Zo begin je goed met je bedrijfsstrategie. Ook is het in kaart brengen van je persoonlijkheid via deze test een goed begin om te kijken waar je goed in bent en waar je hulp bij kan gebruiken.

Bedrijfsidee 

Alles begint met een bedrijfsidee. Bij de één ontstaat dit idee vanuit een hobby en bij de ander komt dit vanuit iets nieuws, zoals het opstarten van een eigen webshop. Hoe het idee ook tot je komt, het is erg belangrijk dat je goed nadenkt over een interessante niche in de markt.

Hiervoor kan je marktonderzoek doen. De ideale niche heeft een hoge vraag vanuit de consument en een laag aanbod. Hierin kan jij namelijk makkelijker toe treden en een goede marktpositie bemachtigen.

Hieronder een aantal branches waarin een onderneming gestart kan worden:

  • E-commerce (zoals dropshipping)
  • ICT
  • Zorg
  • Eten en drinken
  • Bouw
  • Lesgeven / coaching
  • Bezorgen

Bedrijfsnaam bedenken

Na het schrijven van een ondernemingsplan en het in kaart brengen van het bedrijfsidee, wordt het tijd om een bedrijfsnaam te bedenken. Dit brengt het idee tot leven en is natuurlijk belangrijk om je onderneming in de markt te zetten. Een goede bedrijfsnaam is meer dan alleen een naam, maar vertegenwoordigd waar je bedrijf voor staat en wat het doet. 

Een sterke bedrijfsnaam is kort, eenvoudig en uniek. Hoe makkelijker de naam, hoe beter potentiële klanten het kunnen onthouden. Bedenk daarom een makkelijke naam die nog niet wordt gebruikt in jouw niche. Om je hier een handje bij te helpen kan je deze bedrijfsnaam generator gebruiken. 

Hoewel je een eigen naam mag kiezen, zijn er wel enkele regels waar je je aan moet houden. Zo mag de naam niet te veel op die van een andere onderneming lijken en is misleiding verboden.

Rechtsvorm kiezen

Als je een bedrijf gaat starten moet je eerst bepalen welke rechtsvorm het beste past bij je onderneming. Het kiezen van een rechtsvorm is erg belangrijk. De rechtsvorm bepaalt bijvoorbeeld wie aansprakelijk is in het geval dat het bedrijf schulden heeft. Om je wegwijs te maken kan je de volgende uitgangspunten aanhouden.

Veel zzp’ers kiezen een eenmanszaak als rechtsvorm. Als er wordt gewerkt met mede-ondernemers dan wordt er vaak gekozen voor een commanditaire vennootschap (CV) of een vennootschap onder firma (VOF). Daarnaast wordt een besloten vennootschap (bv) ook vaak gekozen als rechtsvorm. 

Een groot voordeel van een bv is dat de onderneming bij faillissement of aansprakelijkheid van het bedrijf, de privé-eigendommen geen gevaar lopen. Een veelgebruikt patroon is dat beginnende ondernemers vaak beginnen met een eenmanszaak of een vof en overstappen naar een bv zodra de onderneming voldoende winst maakt. 

Let goed op: Voor zzp’ers zijn er sinds 1 januari 2025 strengere regels omtrent de schijnzelfstandigheid. Lees je hier goed op in zodat je goed voorbereid aan de slag gaat.

Inschrijven bij de KvK

Na het doorlopen van bovenstaande stappen is je onderneming klaar voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK). De KvK is een onafhankelijke instantie die verantwoordelijk is voor de inschrijving van ondernemers in het handelsregister. Het handelsregister is een groot registratiesysteem waar de basisregistratie van alle bedrijven en handelspersonen in staat. 

Kosten inschrijven KvK

Voor de inschrijving van het Handelsregister betaal je één keer € 82,25. Voor een uittreksel van je registratie, zijn daar kosten aan verbonden. Het inzien van een niet gewaarmerkt uittreksel (geen officieel document) kost € 2,85. Een digitaal gewaarmerkt uittreksel kost € 925. Voor een papieren uittreksel betaal je € 18,55. Alle documenten zijn beschikbaar in het Nederlands en Engels. 

Financiële administratie bijhouden

Je hebt je ingeschreven bij de KvK, hebt misschien je uurtarief bepaalt als zzp’er en nu stuit je op de administratie. Als je ondernemer bent, ben je wettelijk verplicht om je administratie goed bij te houden. Het opzetten van een goede administratie is erg belangrijk (ook voor de eventuele overname van je/een bedrijf).

Dit helpt je om inzicht te krijgen in de financiële gezondheid van je bedrijf. Ook biedt het houvast en overzicht in de vele verschillende onderdelen van je bedrijf. Veel ondernemers zien de boekhouding als grote last aan hun been en zijn bang dat ze er te weinig over weten.

Voor deze ondernemers zonder kennis over boekhouding biedt een boekhoudprogramma de uitkomst. Met dergelijke boekhoudsoftware stel je makkelijk facturen en offertes op en breng je binnen no-time je winst-en-verliesrekening in kaart. Zo is de administratie niet langer een struikelblok maar een handig en inzichtelijk onderdeel van je bedrijf! 

Als je dit niet wil en/of handig bent met computers, is het ook mogelijk om je boekhouding bij te houden in Excel. Dit kan echter al snel onoverzichtelijk worden en raden wij niet aan. Of het nou gaat het om een kleine eenmanszaak of een grote bv, iedereen moet een goede financiële administratie bijhouden voor de Belastingdienst. 

Wat valt onder de financiële administratie?

  • Alle financiële informatie, waaronder kassabonnen, facturen, bankafschriften en overzichten van inkomsten en uitgaven.
  • Overzicht van bezittingen, schulden, rechten en verplichtingen.
  • Administratie van debiteuren, crediteuren en voorraad.
  • Winst- en verliesrekening (resultatenrekening) en balans.
  • Salarisadministratie.
  • Urenregistratie en rittenregistratie.

Administratie voor belastingaangifte

De grote vrees van vele (startende) ondernemers: de belastingaangifte. Om je hier goed op voor te bereiden is het belangrijk om je zakelijke administratie goed op orde te hebben. Als ondernemer krijg je namelijk te maken met omzetbelasting, inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting.  Om je hier goed op voor te bereiden is het handig om een zakelijke rekening aan te maken en deze te koppelen aan een boekhoudprogramma. Zo wordt het meeste werk al voor je ingevuld.

Je bent verplicht om de cijfers hiervan door te geven via belastingaangiftes. Hierbij geldt de regel dat je deze aangiftes 7 jaar lang moet kunnen aantonen. Je moet je administratie dus 7 jaar lang goed bewaren. Dit wordt ook wel de bewaarplicht genoemd. 

Lees hier alles over de financiële administratie voor ondernemers.

Belastingen voor ondernemers

Als ondernemer krijg je te maken met de Belastingdienst en zijn er verschillende belastingen die je moet betalen. Zo krijg je te maken met omzetbelasting (btw), inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en eventueel dividendbelasting. 

Als ondernemer kan je ook in aanmerking komen voor verschillende soorten aftrekposten, waardoor je minder belasting hoeft te betalen. 

Belasting berekenen

Het is erg belangrijk dat je het juiste belastingbedrag aan de Belastingdienst overmaakt om problemen en fraude te voorkomen. Door gebruik te maken van een boekhoudprogramma verklein je de kans op een foutieve administratie en dus het verkeerd berekenen van het totale belastingbedrag. 

Lees hier alles over belastingen voor ondernemers.

Verzekeringen

Als ondernemer met een eigen bedrijf ben je verplicht om een verzekering af te sluiten. Er kan ten slotte altijd wat gebeuren en hier moet je goed op voorbereid zijn. Welke verzekeringen nodig zijn, verschilt per ondernemer, bedrijfsgrootte en branche. Hieronder een overzicht van de verschillende verzekeringen voor ondernemers.

Aansprakelijkheidsverzekering

Als een ondernemer, werknemer of een product schade aan anderen (letselschade) of schade aan producten (materiële schade) aanbrengt, kan diegene daarvoor aansprakelijk worden gesteld. Om jezelf in te dekken kan je verschillende soorten aansprakelijkheidsverzekeringen afsluiten.

Bedrijfsaansprakelijkheid

Stel je voor dat één van je serveersters per ongeluk een glas rode wijn morst op het dure pak van een gast. De schade is onherstelbaar en de klant eist schadevergoeding. Of er wordt water over je laptop gemorst door één van je collega’s. Als ondernemer wil je verzekerd zijn tegen dit soort schades. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt de schade die jij of een werknemer maakt aan (de spullen van) een ander. 

Beroepsaansprakelijkheid

Bij bepaalde beroepen, zoals bijvoorbeeld een boekhouder, kan het voorkomen dat een verkeerd advies leidt tot vermogensschade, of omzetderving. Denk aan een foutieve belastingaangifte. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering beschermt jou als ondernemer tegen dit soort schade.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Het kan natuurlijk voorkomen dat je ziek wordt en daardoor niet kan werken. Door een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten zorg je tijdens deze periode voor een inkomen. Als je kort ziek bent kan je dit waarschijnlijk zelf nog wel financieren, maar bij een langere periode van arbeidsongeschiktheid, wordt dit vaak een lastiger verhaal. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is daarom de verstandige keuze. 

Rechtsbijstandverzekering

Het kan voorkomen dat je als ondernemer te maken krijgt met een juridisch conflict. In zo’n geval is het verstandig om een zakelijke rechtsbijstandverzekering te hebben. Hiermee kunnen de kosten van een advocaat of een juridisch adviseur gedekt worden. 

Inventaris- en voorraadverzekering

Als ondernemer krijg je wellicht te maken met voorraad, producten die je verkoopt of andere spullen die je hebt opgeslagen. Om deze spullen te verzekeren is het verstandig om inventaris- en voorraadverzekering af te sluiten. Zo verzeker je de voorraad en andere spullen tegen brand, vandalisme en andere schade. 

Voor het verzekeren van elektronische apparaten voor onderweg heb je een aanvullende elektronicaverzekering nodig. 

Ziektekostenverzekering

De ziektekostenverzekering is een verplichte verzekering voor iedereen in Nederland, ondernemer of niet. Dit is een inkomensafhankelijke bijdrage, gebaseerd op je belastbare inkomen. Deze bijdrage wordt ook wel de zorgverzekeringswet premie genoemd.

Bedrijfsstagnatieverzekering

Het kan voorkomen dat je bedrijf tijdelijk stil komt te liggen door brand, storm, inbraak, enzovoort. Als je een bedrijfsstagnatieverzekering afsluit, verzeker je de brutowinst als het bedrijf stilvalt. Zo ben je altijd verzekerd van inkomsten.

Pensioenverzekering

Als ondernemer ben je eigen baas en bepaal je zelf wanneer je stopt met werken. Iedereen in Nederland heeft recht op een AOW-uitkering, welke vanaf een bepaalde leeftijd geldt. Als je verder geen pensioen opbouwt krijg je alleen de AOW. Het is daarom belangrijk dat je zelf pensioen opbouwt, zodat je later zonder geldzorgen met pensioen kan gaan. 

Het is daarom verstandig om elke maand een bedrag opzij te zetten op een aparte rekening. Het komt echter vaak voor dat dit niet consistent wordt bijgehouden en je dus minder opbouwt dan gehoopt. Veel ondernemers kiezen daarom voor een pensioenverzekering. 

Marketing

Je kan nog zo’n goed idee en een goede positie in de markt hebben gevonden, feit is dat als niemand weet wat je te bieden hebt, je niks verkoopt. Marketing is daarom erg belangrijk voor een bedrijf. Hiermee zorg je voor zichtbaarheid voor je bedrijf.

Marketing is een breed begrip en is op veel verschillende manieren in te zetten voor je bedrijf. De basis begint bij het bedenken van een merk en naam samen met je bedrijfslogo en huisstijl. Dit bepaalt voor een groot deel hoe klanten je zien in de markt en de manier waarop je naamsbekendheid kan opbouwen. Zorg voor een unieke samenstelling, zodat potentiële klanten je makkelijk kunnen herkennen.

Een website is je online visitekaartje en is een belangrijk middel waarmee klanten je kunnen bereiken en vise versa. Afhankelijk van je businessmodel kan je het gebruiken om sales te doen, leads te verzamelen of informatie te delen. 

Om je website in beeld te krijgen bij de juiste mensen is het belangrijk om deze te optimaliseren voor SEO en gebruik te maken van Google Ads (SEA). Ook het hebben van social media accounts en een duidelijke merkstrategie draagt bij aan je (online) zichtbaarheid).

Als je eenmaal klanten krijgt is het erg belangrijk om deze ook aan je bedrijf te binden. Dit doe je door goed Customer Relationship Management (CRM) toe te passen. Hierbij ligt de focus op alle inspanningen die je als bedrijf kan leveren om de relatie met de kalnt te optimaliseren.

Naast deze belangrijke en onmisbare marketingstrategieën, kan het juist in deze wereld waar alles online gaat, erg nuttig zijn om je bedrijf ook offline te promoten. Dit kan door het bijwonen van netwerkevenementen en je bedrijf daar te presenteren. Een goed netwerk opbouwen en het maken van zakelijke connecties is immers altijd nuttig voor de groei van je bedrijf. 

Zakelijke financiering

Het verschilt per ondernemer hoeveel financiële middelen je al tot je beschikking hebt en hoeveel geld er nodig is om de onderneming uit de grond te stampen. Vaak hebben beginnende ondernemers een zakelijke financiering nodig om te beginnen. 

Meestal bestaat deze financiering uit een lening van de bank of geld verkregen van investeerders. Investeerders zijn vaak bereid om een deel van hun vermogen te investeren in een bedrijf waar ze in geloven. Om een investeerder is het hebben van een goede pitch en een goed bedrijfsidee cruciaal. Ook is het hebben van een duidelijke jaarplan een goede toevoeging. Hiermee laat je zien wat je komend jaar gaat doen, hoe je dit gaat bereieken en wat je doelen zijn voor de toekomst.

Een financiering hoeft niet altijd nodig te zijn als je begint met onderneming. Het internet biedt steeds meer mogelijkheden voor startende ondernemers waar slechts een laptop en een goede internetverbinding genoeg kan zijn om te beginnen. 

Lees hier alles over het regelen van een zakelijke financiering voor je bedrijf.

Personeel

Als je begint met ondernemen doe je dit waarschijnlijk zelf of met een business partner. Naarmate je groeit, zal je waarschijnlijk personeel nodig hebben. Een goed personeel en HR beleid is hierin dan essentieel. Van het werven en selecteren van personeel, het opstellen van een contract en de wet- en regelgeving rondom personeel, allemaal belangrijke zaken die nodig zijn om het inzetten van personeel zo goed en soepel mogelijk te laten verlopen. 

Het aannemen van vast personeel kan spannend en soms een te grote stap zijn. Veel startende ondernemers kiezen er daarom voor om als tussen stap te werken met zzp’ers of freelancers. Zo kan je wennen aan het samenwerken met personeel en tegelijkertijd je bedrijf opschalen. 

Lees hier alles over personeel en HR voor je bedrijf.

Een bedrijfspand- of ruimte 

In de meeste gevallen zullen startende ondernemers met een kantoor aan huis beginnen en in de toekomst opschalen naar een bedrijfspand. Echter zijn er bedrijven die al vrij snel een bedrijfspand nodig hebben, zoals bijvoorbeeld een winkel. Als beginnend ondernemer beschik je echter meestal niet over de middelen om dit te bewerkstelligen. Het huren van een bedrijfspand is dan de beste keuze. Enkele zaken om op te letten als je dit gaat doen zijn:

Flexplek

Wil je klein beginnen? Een flexplek kan uitkomst bieden. Je huurt hier een werkplek per dag en hebt tegelijkertijd de kans om te netwerken en ideeën uit te wisselen met andere zzp’ers.

Bedrijvencentrum

Een betaalbare oplossing is een kantoorruimte in een bedrijvencentrum. Je hebt hier een eigen werkruimte, maar deelt de kosten van gemeenschappelijke voorzieningen met andere huurders.

Bedrijfsruimte kiezen

Voordat je een bedrijfsruimte huurt of koopt, is het belangrijk om te bepalen welke ruimte het beste bij jouw situatie past.

  • Middenstandsbedrijfsruimten
  • Kantoren
  • Praktijkruimten
  • Overige bedrijfsruimten

Heb je geen winkel of horecazaak? Dan valt jouw bedrijf onder ‘overige bedrijfsruimten’. Voor dit type ruimte gelden geen verplichte minimale of maximale huurperioden, waardoor je flexibel bent en de huur op elk gewenst moment kunt laten ingaan.

Oppervlakte

Het is essentieel om te weten hoeveel ruimte jouw bedrijf nodig heeft. Denk hierbij niet alleen aan de huidige situatie, maar ook aan toekomstige groei. Bij het kopen van een bedrijfspand kan rekening houden met uitbreidingsmogelijkheden een slimme investering zijn.

Locatie

De locatie van je bedrijf is van groot belang. Ondernemers willen graag goed bereikbaar zijn, bijvoorbeeld met ruime parkeergelegenheid of in de buurt van openbaar vervoer. Houd er wel rekening mee dat een gunstige locatie vaak een hogere huur- of koopprijs met zich meebrengt.

Btw

In de meeste gevallen is de verhuur van bedrijfspanden vrijgesteld van btw. Toch kan het voordelig zijn om de verhuur met btw te belasten. Dit kun je in overleg met de verhuurder regelen. Meer informatie hierover vind je op de website van de Belastingdienst.
Daarnaast zijn alle kosten van het bedrijfspand fiscaal aftrekbaar van de bedrijfsopbrengsten.

Contact met de gemeente

Heb je een geschikt bedrijfspand gevonden? Neem dan contact op met de gemeente om te informeren naar bestemmingsplannen en eventueel benodigde milieuvergunningen.

Klaar voor de start?

Na het lezen van deze pagina ben je hopelijk een stuk wijzer geworden over hoe je goed kan beginnen met je onderneming. Onthoud dat je niet altijd direct de switch hoeft te maken. Je kan er ook voor kiezen om zzp en loondienst te combineren. Ook kan je prima je eigen bedrijf starten zonder geld door creatief te zijn en ondernemend gedrag te tonen. Je kan zelfs bijverdienen zonder een KvK inschrijving.

Er zijn altijd een tal van mogelijkheden! Meer tips voor ondernemers vind je hier. Heb je nog vragen of onduidelijkheden? Neem dan even contact met ons op.

Hieronder nog een paar artikelen die je waarschijnlijk wel interessant vindt:

https://hoebeginik.nl/ondernemen/bedrijf-starten/minimum-tarief-zzp/

https://hoebeginik.nl/ondernemen/bedrijf-starten/stichting-oprichten/

https://hoebeginik.nl/ondernemen/bedrijf-starten/stichting-opheffen/

https://hoebeginik.nl/ondernemen/bedrijf-starten/zakelijke-email-aanmaken/

Maak het jezelf gemakkelijk en bespaar veel tijd

Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk! Helemaal als startende ondernemer is deze tijd heel waardevol.

 

Geef je mening 💬

Heeft dit artikel je geholpen?

Een vraag over dit onderwerp?

Heb je een vraag over dit onderwerp of wil je iets toevoegen dat nuttig kan zijn voor de volgende lezer? Laat hieronder een reactie achter en een van onze experts helpt je graag verder!

0 reacties
Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:
Kaj
Kaj is één van de twee ondernemers achter hoebeginik.nl. Hij begon als hobby met het leren van online marketing tijdens zijn studie marketing aan de Hanzehogeschool in Groningen en heeft hier inmiddels zijn beroep van gemaakt. Samen met Chris helpen ze, onder naam van hun marketingbureau ConversieOnline, ondernemers met hun (online) groei en succes. Deze ervaring delen ze met jou op Hoebeginik.nl.