De meeste mensen hebben wel eens gedacht aan het starten van een bedrijf. Gedachtes als ‘ik zou de marketing zo doen’, of ‘dit product kan ik veel beter maken’ zijn vaak uitgangspunten om er zelf mee te beginnen.
Er zijn alleen veel stappen die je moet overwegen voordat je direct aan de slag kunt met een eigen bedrijf. Nog geen ideeën? Neem dan onze 59 eigen bedrijf ideeën eens door.
Een van de eerste stappen die je echt moet doen voordat je verder kunt met je bedrijf is het verzinnen van een bedrijfsnaam. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar is erg moeilijk.
In dit artikel vertel ik je alles over een bedrijfsnaam bedenken, geven we tips over zaken waar je in ieder geval rekening mee moet houden en gaan we dieper in op de beste bedrijfsnamen generator(s).
Een bedrijfsnaam bedenken
Een bedrijfsnaam verzinnen is wellicht een van de belangrijkste dingen die je kunt doen voordat je daadwerkelijk begint met je bedrijf. Vergeet niet dat deze naam overal terug zal komen.
Het staat onder iedere mail, op de website, bij alle marketing uitingen en ga zo maar door. Ook is het de naam die (potentiële) klanten uitspreken als ze het over je hebben. Als het een vreemde naam is zal dat ook niet goed uit kunnen pakken voor het image van je bedrijf.
Bedrijfsnaam bedenken tips:
- Kies een naam die niet (te) veel lijkt op je concurrenten, doe hiervoor goed onderzoek in de markt en hou rekening met eventuele groei richting het buitenland.
- Kies een naam die mensen kunnen spellen en uitspreken zonder al te veel moeite
- Zorg dat je een naam voor je bedrijf kiest dat nog beschikbaar is op alle belangrijke online plekken (website hosting, social media, etc)
- Hou rekening met online vindbaarheid. Een hamburgerrestaurant ‘beste hamburger’ noemen klinkt wellicht leuk, maar je zult niet te vinden zijn online omdat iedereen deze term gebruikt.
- Leg jezelf geen beperkingen op. ‘Boekhouder Groningen’ is leuk, maar de kans dat mensen klant bij je worden uit Amsterdam is hierdoor waarschijnlijk wel kleiner.
- Bij voorkeur een bedrijfsnaam dat aangeeft wat je doet. ‘Thuisbezorgd’ is hiervan een goed voorbeeld. Google is inmiddels bekend, maar niemand kan als ze het bedrijf niet kennen weten waar in welke business het bedrijf werkt (al is dat nu natuurlijk niet meer voor te stellen).
- Zoek naar een trademark. Je wil problemen voorkomen met rechtszaken en dat soort dingen. Het heeft namelijk niet zoveel zin om je bedrijf in te schrijven bij de KVK onder de naam Coca Cola, daar krijg je gegarandeerd gedoe mee als het je al zou lukken.
- Vraag bekenden om feedback voor de naam. Eerlijke feedback is goed, want het draait er uiteindelijk om wat anderen van de naam vinden.
- De naam zou goed moeten klinken als je het hardop uitspreekt, ook zou er geen twijfel over moeten bestaan hoe het uitgesproken zou moeten worden.
Een praktisch voorbeeld van ‘vroeger’ toen mensen enkel nog in het telefoonboek adverteerder waren bedrijven als ‘AaaaaaBCmarketing’. Het telefoonboek werd op alfabetische volgorde gepubliceerd en door je bedrijfsnaam te beginnen met een a, laat staat een paar, kom je helemaal vooraan te staan en dit levert je direct meer aandacht op.
Name generator
Het is een lastige klus om goede bedrijfsnamen te verzinnen. Soms komt het ineens bij je op, maar soms heb je ook wat inspiratie nodig. Hiervoor vind je verschillende websites een bedrijfsnamen generator. Hier kun je vaak met behulp van trefwoorden suggesties krijgen. Handig is om deze namen niet direct over te nemen, maar ze als inspiratie te gebruiken. Enkele tips hiervoor:
- Schrijf sleutelwoorden op die je bedrijf omschrijven (marketing bureau, online marketing, zoekmachine optimalisatie, etc..)
- Ga op zoek naar de USP’s die jij wil bieden aan je klanten en noteer deze
- Probeer aan de hand hiervan zelf een aantal bedrijfsnamen te bedenken
- Bedenk wat je wilt zeggen met je bedrijf. Moet het grappig zijn, professioneel of catchy?
- Controleer na het gebruiken van de name generator de gevonden namen met bekenden om te verifiëren of het wel echt zulke leuke namen zijn
Bedrijfsnaam generator top 10
Bij bedrijfsnamen bedenken kun je gebruikmaken van een naam generator. Deze tool geeft je suggesties die je vervolgens als inspiratie kunt gebruiken. Wij hebben de proef op de som genomen en een aantal bedrijfsnaam generators voor je op een rij gezet.
Namelix
Met Namelix voeg je in het Engels een zoekwoord in. Je kunt kiezen uit een korte naam (3 – 6 letters), een medium naam (6 – 12 letters) of een lange naam (12+ letters). Ook kun je kiezen uit verschillende stylen, zoals ‘brandable’, ‘misspellings’ of rijmende bedrijfsnamen.
Shopify
Met Shopify type je een keyword in en je krijg vervolgens 100 mogelijke bedrijfsnamen. Hier kun je rustig even doorheen scrollen en kijken of er iets tussen zit dat erop begint te lijken.
Looka
Met Looka type je in het beginscherm een zoekterm in en geef je aan uit hoeveel letters de naam moet bestaan. Afhankelijk van je zoekwoord komen hier talloze voorbeelden uit. Ook geeft deze tool suggesties voor aangrenzende zoektermen zodat je hiermee verder kunt zoeken.
Namesnack
Met Namesnack heb je de mogelijkheid om een zoekwoord en een categorie aan te geven waarin de bedrijfsnaam generator voor je op zoek gaat naar bedrijfsnamen. Interessant hieraan is dat je direct kunt zien of het .com of .co.uk domeinnaam vrij is. Persoonlijk raad ik je aan dit via cloud86 te kopen mocht je een goede naam gevonden hebben.
How to start an LLC
Op HowtostartanLLC voer je minimaal twee keywords in, vervolgens krijg je de keuze uit industrieën waarin je aan het werk gaat en kun je een plaatsnaam opgeven. Hieruit draaien vervolgens een hoop suggesties.
Wix
Via Wix kun je (minimaal 2) zoekwoorden invoeren die je bedrijf omschrijven. Daarnaast heb je de mogelijkheid om uit voorgeselecteerde categorieën te kiezen. Vervolgens krijg je een hele lading namen te zien waaruit je inspiratie op kunt doen.
Oberlo
Op Oberlo kun je verschillende zoekwoorden intypen en vervolgens een lijst met 100 bedrijfsnamen vinden. Hou er rekening mee dat de tool in het Engels is, dus dat je in sommige gevallen ideeën krijgt die je zelf nog zou moeten vertalen (en moet checken of het dan nog zo’n goede naam is).
Biznamewiz
Op Biznamewiz vind je een zoekvak waar je zoekwoorden in kunt typen. Vervolgens wordt je doorverwezen naar een nieuwe pagina waar je kunt spelen met filters en verschillende namen. Ook kun je hier kijken of domeinnamen nog beschikbaar zijn (via Amerikaanse partijen).
Logo
Op Logo.com vind je wellicht de, op het oog, uitgebreidste tool. Je voert een maximum van drie zoekwoorden in en komt vervolgens op een pagina waar je kunt spelen met synoniemen, de hoeveelheid karakters en dat soort zaken.
Novanym
Op Novanym voeg je op je beginscherm je zoekwoorden in, kiest uit een categorie en vervolgens uit een style, bijvoorbeeld ‘traditional’ of ‘Elegant’. Hier rollen dan een heel aantal suggesties voor je uit.
Een originele bedrijfsnaam bedenken, voorbeelden uit de praktijk
Bedrijfsnaam | Product/Dienst | Uitleg |
---|---|---|
Zoekmachine | Eerst gepland als “BackRub” omdat het backlinks doorzocht, later geïnspireerd door het getal ‘googolplex’, en uiteindelijk werd het Google door een spelfout. | |
Ikea | Meubels en huisdecoratie | Acroniem van de beginletters van belangrijke woorden voor de oprichter Ingvar Kamprad: zijn initialen, de boerderij waar hij opgroeide (Elmtaryd), en het plaatsje waar de boerderij lag. |
Skype | Online communicatie | Begon als “sky peer-to-peer” verwijzend naar communicatie via de lucht; later ingekort tot Skype. |
Pepsi | Frisdrank | Oorspronkelijk “Brad Drink” genoemd naar de maker, later veranderd in Pepsi, afgeleid van dyspepsie (verstoring in het spijsverteringssysteem) omdat het drankje bedoeld was om maagpijn te verlichten. |
Lego | Speelgoed | Een samenvoeging van twee Deense woorden ‘leg’ en ‘godt’ wat staat voor ‘speel leuk. |
Amazon | Online verkoopplatform | Jeff Bezos wilde iets “exotisch en anders”, en koos Amazon, verwijzend naar de grootste rivier ter wereld, symboliserend wat hij met zijn bedrijf wilde bereiken. |
Starbucks | Koffie | Geïnspireerd door het personage Starbuck uit de roman Moby-Dick en de link met de zeevaart en koffiehandel. |
Virgin | Muziek en meer | Richard Branson koos Virgin vanwege zijn gebrek aan ervaring in zaken toen hij begon met het verkopen van muzieksingles via de post. |
Leuke bedrijfsnamen ter illustratie
Bedrijfsnaam | Product/Dienst | Uitleg |
---|---|---|
Kapsalon ‘Hair Today’ | Kappersdiensten | Een woordspeling op de zin “here today, gone tomorrow”, wat speels verwijst naar het knippen van haar. |
Loodgietersbedrijf ‘Lekker Loodgieter’ | Loodgietersdiensten | Het woord ‘lekker’ kan in het Nederlands zowel ‘leuk’ als ‘lekker’ betekenen, wat een grappige draai geeft aan de naam van een loodgietersbedrijf. |
Koffieshop ‘Bean There, Done That’ | Koffieverkoop | Een speelse woordspeling op de zin “been there, done that”, verwijzend naar koffiebonen. |
Bakkerij ‘Deeglijk’ | Bakkerijproducten | Een woordspeling op het woord ‘deeg’ en ‘deugdelijk’, wat de kwaliteit en het vakmanschap van de bakkerij benadrukt. |
Tuinierservice ‘Bladgoud’ | Tuiniersdiensten | Een woordspeling op ‘blad’ (wat bladeren of planten kan betekenen) en ‘goud’, wat de waarde en kwaliteit van de diensten benadrukt. |
Fietsenwinkel ‘Trapsgewijs’ | Fietsverkoop en -reparatie | Een woordspeling op ‘traps’ (verwijzend naar trappen op de pedalen van een fiets) en ‘trapsgewijs’, wat een gestage progressie suggereert. |
Cateringservice ‘Hapklare Brok’ | Catering | ‘Hapklare brok’ is een woordspeling die refereert aan het serveren van voedsel in hapklare porties. |
Dierenwinkel ‘Beestenboel’ | Verkoop van huisdierbenodigdheden | ‘Beestenboel’ is een speelse term die refereert aan een veelheid aan dieren en dierbenodigdheden. |
Schoonmaakbedrijf ‘Schone Schijn’ | Schoonmaakdiensten | Een woordspeling op de term ‘schone schijn’, wat een schone en nette uitstraling suggereert. |
Verhuisbedrijf ‘Verhuist Vlot’ | Verhuisdiensten | Een woordspeling die de snelle en efficiënte service van het verhuisbedrijf benadrukt. |
Conclusie
Een bedrijfsnaam generator kan je helpen om een goede bedrijfsnaam te vinden. Toch is het niet de beste manier. Het dient enkel als opstapje en ter inspiratie. Door er goed mee bezig te zijn plant je een zaadje in je hoofd en zult zo tot een goede en originele bedrijfsnaam komen.
Nogmaals, een goede bedrijfsnaam kiezen is de basis voor je onderneming. Een bedrijfsnaam bedenken voor zzp is helemaal belangrijk. Het is jouw persoonlijke uithangbord en één naam zorgt voor jouw eerste indruk.
Wellicht heb je de film ‘The Social Network’ gezien waarin het verhaal van Facebook aan bod komt. Een belangrijke wijziging die nadrukkelijk naar voren komt in de film is de verandering van ‘The Facebook’ naar ‘Facebook’. Denk je dat het bedrijf zo groot geworden was zonder deze naam?
Meer lezen:
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk! Helemaal als startende ondernemer is deze tijd heel waardevol.
0 reacties