We gaan het in dit artikel hebben over indexeren. Bij een zoekopdracht in Google of een andere zoekmachine krijg je binnen een seconde je resultaten te zien. Allemaal websites die geïndexeerd zijn door Google en waarvan de zoekmachine gigant vindt dat ze het beste passen bij je zoekopdracht. Maar hoe werkt dit precies?
Op deze pagina behandelen we indexeren, gaan we in op de indexeren betekenis voor zowel SEO mensen als de gebruikers en vertel ik je precies hoe je erachter komt of jouw website goed geïndexeerd is.
Ben je het zat om niet hoog in Google te staan?
Met de juiste tools doe je eenvoudig zoekwoorden onderzoek, kijk je de werkende strategieën af van je concurrenten en werk je met data aan een gedegen strategie! Code: "hoebeginik" lifetime korting.
Indexeren betekenis
Indexeren betekent letterlijk het verzamelen, analyseren en in kaart brengen van informatie om er vervolgens iets mee te doen. In het geval van zoekmachines (Google in de rest van dit artikel) is dat het in kaart brengen van alle pagina’s op het internet om dit vervolgens te kunnen tonen als zoekresultaten.
Wat is indexeren?
Indexeren oftewel indexatie is het in kaart brengen van informatie om dit later te kunnen tonen. In het geval van een zoekmachine zoals Google worden webpagina’s geïndexeerd om ze te kunnen tonen aan de gebruikers zodra er zoekopdrachten ingevuld worden.
Zoekmachines hebben een tool waarmee ze letterlijk alle pagina’s op het internet bij langs gaan om ze in kaart te brengen. Dit heet een crawler. Deze tool brengt de pagina’s van een website in kaart en het algoritme van Google koppelt deze pagina’s aan de juiste zoektermen.
Jij als gebruiker van een zoekmachine merkt hier niets van, maar dit proces is de basis van iedere zoekmachine en gaat dus schuil achter al je zoekopdrachten. Het indexeren van webpagina’s is de core business van bedrijven als Google.
Hoe werkt indexeren van webpagina’s?
Het indexeren van pagina’s begint bij de crawler. Dit is heel kort gezegd een robot die webpagina’s bij langs gaat om de informatie op deze pagina in kaart te brengen. Dit is een automatisch proces. De crawler volgt de hyperlinks op een website om zo van pagina naar pagina te gaan.
Zodra de webpagina’s in kaart zijn gebracht is het de taak van zoekmachines om deze pagina’s te indexeren. Door middel van een algoritme en de talloze ranking factoren bepaalt Google hoe waardevol de pagina is en aan welke zoekresultaten deze pagina gekoppeld moeten worden.
Zodra Google of een andere zoekmachine dit proces doorlopen heeft en een pagina in kaart gebracht heeft, is de pagina geïndexeerd. Dit betekent nog niet dat je weergegeven wordt in de resultaten. Enkel dat de pagina opgenomen is in de database van Google en dus dat Google van het bestaan af weet.
Het is de taak van de SEO marketeer om door optimalisatie, goede content en linkbuilding de pagina hoger in de resultaten te krijgen, maar dat is voer voor een ander artikel. Een interessant artikel om hierover te lezen is de ‘whitepaper van Google’. Het document waarmee de oprichters het bedrijf zijn begonnen.
Website indexeren door Google
Indexatie door Google het belangrijkste rondom een website. Zonder dat je geïndexeerd bent, wordt de site niet vertoond in de zoekresultaten en zul je geen organische bezoekers krijgen.
Bij nieuwe website duurt het vaak even tot Google de website gevonden heeft en dus in kaart kan brengen. Dit komt doordat de crawler het internet afzoekt via hyperlinks. Naar een nieuwe websites staan nog geen links en Google heeft dus moeite met het vinden van je website.
Ook als de crawler je website heeft gevonden kan het nog even duren voordat je daadwerkelijk organische bezoekers krijgt ongeacht de kwaliteit van de content op je website. Dit wordt ook wel de ‘sandbox’ genoemd.
Dit is een soort van proefperiode in de ogen van Google om te kijken wat je doet met de website. Of je structureel werkt aan de website en of Google daadwerkelijk budget aan je website gaat toekennen om de crawler langs te laten komen.
Zodra de website uit deze proefperiode is zal de crawler langskomen om je (nieuwe) content te indexeren. In het begin zal dit niet zo vaak zijn. Dat is soms ook de reden dat je nieuwe blog pas na weken of maanden geïndexeerd wordt.
Naarmate je website meer autoriteit krijgt in de ogen van Google en wanneer je vaker nieuwe content publiceert, zal Google het crawlbudget voor je website verhogen en dus ook vaker langskomen. Je content zal zo sneller geïndexeerd worden.
Je kunt controleren of je website geïndexeerd is door Google door de volgende zoekopdracht te plaatsen:
Site:jouwdomein.nl
Voorbeeld: Site:hoebeginik.nl
Je ziet op onderstaande afbeelding dat bij de zoekopdracht voor hoebeginik.nl 519 pagina’s worden weergegeven door Google. Het kan zijn dat er meer pagina’s gecrawld zijn, maar niet worden weergegeven. Daar ga ik zo verder op in.
Krijg je geen resultaten op je domein met deze zoekopdracht? Dan heeft Google je website niet geïndexeerd. Dit kan verschillende redenen hebben zoals:
- Website is net nieuw
- De website of pagina’s staat op no-index
- Google ziet geen waarde in de website
- De website staat vol met spam
- Je hebt een penalty gekregen door slechte SEO praktijken
- De website heeft technische problemen (kunnen er talloze zijn)
Pagina indexeren Google
Wat je wilt als SEO marketeer is dat iedere pagina die je aanraakt op magische wijze bovenaan in Google verschijnt. Helaas is dit niet hoe het werkt. Helemaal met concurrerende zoektermen kan het heel lang duren voordat je pagina vertoond wordt, laat staan op de eerste pagina.
Hoe beter de kwaliteit van je website (goede content, goede backlinks, etc), hoe groter de kans dat je pagina’s snel en hoog worden weergegeven. Als je wilt controleren op verschillende manieren.
Zoekfunctie
Met een vergelijkbare zoekfunctie kun je een specifieke pagina opzoeken op je website. Komt deze naar voren na de zoekopdracht? Dan wordt je pagina weergegeven. Zo niet, dan kunnen de eerder genoemde redenen hier de oorzaak van zijn. De zoekopdracht is:
Site:jouwdomein.nl + belangrijkste zoekwoord pagina
Voorbeeld: site:hoebeginik.nl + seo
Op onderstaande afbeelding kun je zien dat ons artikel over SEO wordt weergegeven na deze zoekopdracht. Dat betekent dat Google de pagina heeft gevonden en dat deze te vinden is via Google. Het betekent niet dat de pagina hoog in Google staat en dat je er direct veel traffic uit zult halen.
Google indexing via Search Console
Beter nog is om je pagina te controleren via Google Search Console. Dit is een tool die iedereen in ieder geval geïnstalleerd zou moeten hebben. Heel handig voor het vinden van keywords en je belangrijkste pagina. Daarnaast is het een perfecte manier om Google index fouten te ontdekken. Dit doe je op de volgende manier:
- Login op Search Console en voer de URL die je wilt controleren.
- Je komt nu terecht op de URL-inspectie. Als alles goed is staat er dat de URL geïndexeerd is door Google. Eventuele fouten op die pagina ontdek je hier ook.
- Links in het menu onder ‘Index’ en ‘Pagina’s’ zie je een overzicht van alle pagina’s. Hier zie je ook een lijst met pagina’s die niet zijn geïndexeerd en waarom. Deze kun je verbeteren als er belangrijke pagina’s tussen staan. Sommige van deze redenen zijn:
- Niet gevonden (404). De pagina op die URL bestaat niet meer. URL is aangepast of de content is verplaatst zonder redirect naar de nieuwe URL.
- Uitgesloten door tag no-index. Deze code kun je meegeven aan een pagina. Dit geeft bij Google aan dat ze deze pagina niet mogen indexeren. Het kan zijn dat er per ongeluk een no-index komt te staan op een belangrijke pagina. Dit is eenvoudig te verhelpen door de no-index er weer af te halen.
- Gecrawled, momenteel niet geïndexeerd. Dit zijn pagina’s die Google heeft gevonden en waarvan ze vinden dat ze niet weergegeven kunnen worden. Bijvoorbeeld omdat de pagina te veel op een andere pagina lijkt. Je leest meer over deze Google index op deze pagina.
Pagina’s snel laten indexeren door Google
Je wilt natuurlijk dat je pagina’s snel worden weergegeven door Google. Dit heb je nooit 100% zelf in de hand, maar er zijn wel handige trucjes die je kunt doen om dit proces te versnellen.
- Sitemap toevoegen. Via Google Search Console kun je een sitemap toevoegen. Dit is een automatisch gegenereerde lijst met alle URL’s op je website. Door dit bij Google ‘in te leveren’ hebben ze een spiekbrief voor je website en kunnen ze je nieuwe pagina’s makkelijker vinden.
Je sitemaps kun je in de meeste gevallen vinden op deze URL: www.jouwwebsite.nl/sitemap.xml.
- Interne linkbuilding. Google zoekt je website door met behulp van links. Door intern te linken naar nieuwe pagina’s zal Google deze eerder vinden en dus ook eerder indexeren. We raden je aan ten minste drie interne links te plaatsen naar iedere nieuwe pagina. Meer relevantie links zijn natuurlijk altijd beter.
- Social signals. De meeste links op social media zijn no-follow. Dat betekent dat Google de link niet volgt. Wel helpen deze signalen Google om een beeld te krijgen van nieuwe pagina’s. Door je nieuwe pagina’s te delen op social media krijgen ze een eerste boost met bezoekers en links waardoor Google eerder weet dat de pagina bestaat.
- Externe linkbuilding. Het verkrijgen van links naar je website is een belangrijk onderdeel van SEO. Zodra andere websites naar jouw pagina’s linken zal Google via de andere websites op die van jouw terecht komen. Het ziet zo eerder je nieuwe content en krijgt bovendien en signaal door de link dat het waardevolle content is. Ook dit helpt om je pagina’s sneller te laten ranken.
Onze ervaring met indexeren
Het indexeren van je pagina’s is het belangrijkste dat er is voor een website dat organische bezoekers wil via de zoekmachine. Het is daarnaast ook een heel frustrerend onderdeel van SEO, met name voor nieuwe websites.
Zonder de autoriteit en een hoog crawlbudget kan het lang duren voordat Google je pagina’s indexeert, laat staan op plek 1 van Google.
Regelmatig krijgen we de vraag van vrienden of onbekenden hoe ze zelf kunnen beginnen met een website. Het opbouwen van een passief inkomen via bijvoorbeeld affiliate marketing spreekt ze aan.
Indexering is alleen de belangrijkste reden dat mensen hun website weer opgeven. In het begin gaat dat heel langzaam. Soms moet je weken of maanden schrijven om überhaupt een pagina te zien in Google, laat staan traffic te ontvangen.
Indexeren duurt nou eenmaal lang, helemaal voor nieuwe websites. Kom je deze periode echter door en heeft je website meer autoriteit? Dan gaat dit een stuk sneller. Onze website staat soms praktisch direct in de zoekresultaten en ook hoog.
Dit komt doordat we al jaren werken aan de website en regelmatig nieuwe content plaatsen. Google heeft inmiddels in de gaten dat wij hier zijn en voorlopig niet weg gaan. Daarom hebben ze besloten vaker langs te komen. Er verschijnt regelmatig nieuwe content en Google heeft besloten dat ze dat snel aan hun bezoekers willen tonen.
Wil je een groot gedeelte van de technische dingen overslaan en direct beginnen met een website die volledig geoptimaliseerd is voor indexering? Dan is een Phoenix website iets voor jou. Een volledig geoptimaliseerd template waarmee je binnen no-time een eigen website kunt beginnen zonder je druk te maken om de technische dingen. Je kunt het via deze pagina 14 dagen GRATIS proberen.
De indexeren betekenis is daarom heel belangrijk om te weten voor iedere SEO marketeer of website-eigenaar. Weet dat het in het begin lang kan duren en hoe jij de Google indexering sneller kan laten verlopen door de tips op onze website.
Software is dé manier om de productiviteit te verhogen. Het levert je veel tijd op en je maakt het jezelf gemakkelijk!
e-Boekhouden.nl - Geschikt voor beginners (eerste 15 maanden gratis)
Twinfield - Persoonlijke service en veel koppelingen
Moss - Automatisch boekhouden en OCR
0 reacties