Meta description, hoe schrijf je een goede meta beschrijving?

Leestijd: 5 minuten

Een meta beschrijving oftewel meta description is een belangrijk onderdeel van je pagina. Dat terwijl een meta beschrijving niet te lezen is in je artikelen. Op deze pagina vertel ik je alles over een meta beschrijving en hoe jij de perfecte meta omschrijving kunt maken, moet invoeren in je website en hoe je oude meta omschrijvingen kunt optimaliseren.

Wat is een meta beschrijving?

Een meta beschrijving is de tekst die je onder de titel van een pagina ziet in de zoekresultaten (SERP). Samen met de titel maakt de meta beschrijving de ‘advertentie’ in de zoekresultaten die de zoeker moet vertellen waar jouw pagina over gaat en waarom ze juist op die van jou moet klikken.

Het schrijven van een goede meta omschrijving is dan ook heel belangrijk voor je Click Through Rate (percentage dat vanuit de zoekresultaten doorklikken naar je website). Als je een description maakt die de mensen écht uitnodigen om te klikken zul je dit direct terugzien in je bezoekersaantallen. 

Met een goede meta beschrijving kun je bezoekers afsnoepen van de andere resultaten in de zoekresultaten. Veel websites schrijven deze beschrijving namelijk helemaal niet. Hierdoor plaatst Google zelf een stuk tekst van de pagina als de meta beschrijving.

Je kunt je voorstellen dat een eigen geschreven meta beschrijving overtuigender zal zijn voor lezers dan een willekeurige passage van je pagina. Hierbij moet ik overigens wel opmerken dat Google altijd zoekt naar de beste beschrijving. Het komt dus soms voor dat er een andere meta omschrijving in de SERP staat ondanks jouw optimalisatie.

Hieronder een meta beschrijving voorbeeld. De titel is de titel en de beschrijving hieronder noemen we dus de Meta beschrijving. Je ziet dat er een aantal zoekwoorden in staan (hierover later meer) en dat het duidelijk vertelt wat jij als lezer kunt vinden op de pagina.

meta omschrijving

Is de meta beschrijving een ranking factor?

Nee, een meta beschrijving is geen ranking factor. Hierover is nog veel discussie in de SEO wereld, maar op zichzelf is dat niet zo. Wel is het meta beschrijving heel belangrijk voor de CTR en dit is wel een ranking factor.

Je schrijft een advertentie tekst om bezoekers door te laten klikken. Je kunt daarnaast emoji’s gebruiken om jouw meta beschrijving eruit te laten springen. Tot slot worden zoekwoorden in een meta beschrijving dikgedrukt gemaakt in de SERP. Ook hierdoor kan jouw advertentie zich onderscheiden van de rest.

Voor de term: “eigen bedrijf ideeën” ziet de meta beschrijving van onze pagina er uit zoals op onderstaande afbeelding. Als je deze zoekterm intypt, zie je dat de zoekterm ook dikgedrukt is in de zoekresultaten.

meta description

Hoe schrijf je een goede meta beschrijving?

Een goede meta beschrijving schrijven doe je met behulp van de onderstaande punten, lees meer over dit soort factoren in ons artikel over SEO:

  • De titel nodigt uit om door te klikken en bevat het belangrijkste zoekwoord zo vroeg mogelijk in de zin
  • De meta beschrijving bevat het belangrijkste zoekwoord en eventuele sub zoekwoorden
  • De meta beschrijving geeft aan waar de tekst over gaat
  • De tekst in de meta beschrijving leest als een kleine advertentie om lezers warm te maken om jouw pagina te bezoeken en niet die van een ander resultaat uit de SERP

Hoe lang moet een meta beschrijving zijn?

Een meta beschrijving zou niet langer dan 160 karakters moeten zijn. De SEO titel zou niet langer dan 60 karakters moeten zijn. Dit is belangrijk om in de gaten te houden omdat bij een te lange meta omschrijving je tekst wegvalt. 

Je hoeft maar een willekeurige zoekterm in te voeren in Google en je ziet talloze voorbeelden verschijnen. Meta beschrijving die eindigen met ..

Dit betekent dat de meta omschrijving niet juist geoptimaliseerd is en dat je ‘advertentietekst’ niet goed uit de verf komt. Misschien wordt je belangrijkste USP net niet meer vertoond en dit kan direct invloed hebben op je CTR. Een handige tool om de lengte van de meta beschrijving te testen vind je hier.

Hoe vind je meta beschrijvingen die verbetering nodig hebben?

Een naar mijn idee ondergewaardeerd onderdeel van SEO is het verbeteren van meta beschrijvingen en titels. Het kost wat werk, maar de resultaten kunnen ook direct veel meer traffic opleveren.

Een slechte meta beschrijving zorgt namelijk niet voor klikken. Door die paar zinnen aan te passen zou een pagina ineens wel bezoekers binnen kunnen brengen. In tegenstelling tot het constant schrijven van nieuwe content is het verbeteren van de CTR een hele snelle ‘quick fix’.

Mijn favoriete methode is door je Search Console data erbij te pakken. Hier staat de CTR van iedere pagina netjes weergegeven, samen met de gemiddelde CTR van je hele website. Voor SEO ligt de gemiddelde CTR tussen de 3 en 5% al verschilt dit sterk per branche. Volg de onderstaande stappen eenvoudig CTR verbeteringen door te voeren.

  1. Bekijk de gemiddelde CTR van je hele website
    1. Open Search Console
    2. Klik links in het menu op ‘Zoekresultaten’
    3. Geef de range datum aan (3 maanden, 6 maanden of 12 maanden)
    4. Klik bij de data de knop ‘Gemiddelde CTR’ aan
Gemiddelde CTR meta beschrijving
  1. Zoek pagina’s onder de gemiddelde CTR van je website
    1. Klik onder de grafiek op de ‘Pagina’s’ weergave
    2. Gebruik de standaard filter (aantal klikken). Dit zijn de pagina’s met de meeste traffic. 
    3. Scrol langs de CTR’s om handmatig te kijken welke pagina’s een te lage CTR hebben (onder je site gemiddelde) en noteer deze
    4. Pro tip: maak een export en doe deze check automatisch in Google Spreadsheet door een kleur te geven aan alle CTR onder je gemiddelde site CTR
  1. Optimaliseer de titel en meta beschrijving
    1. Nu je een lijst hebt met ‘slechte’ CTR pagina’s is het optimaliseren geblazen. Ga de lijst bij langs en verbeter de meta description zoals eerder in dit artikel besproken
    2. Pro tip: Maak een annotatie in Google Analyitcs met de datum & verbeterde pagina’s zodat je na een maand of kwartaal je resultaten kunt checken

Meta beschrijving Yoast

Yoast is de grootste plugin voor WordPress voor SEO. Via deze plugin is het heel eenvoudig om een titel en meta beschrijving in te stellen. Je vindt de opties hiervoor onder ieder bericht.

Mijn ervaring met de meta beschrijving

Persoonlijk ben ik een groot fan van het optimaliseren van de meta beschrijving. Met name het verbeteren van de meta omschrijving is iets wat veel mensen ‘vergeten’. Het is niet altijd een leuk klusje, maar het kan veel opleveren.

Een verbetering van 1% CTR naar 3% CTR levert je letterlijk 3x zoveel traffic op via die pagina. Niet slecht voor een verbetering van enkele zinnen! Ga jij nu ook met je meta description aan de slag?


Top 5 boekhoudprogramma's

  • e-Boekhouden.nl - Voor starters / ZZP & 15 maanden gratis (best getest)
  • Ficsus.nl - Boekhoudpakkeet voor ZZP’ers
  • MoneyMonk - Boekhouden voor Freelancers & zzp-dienstverleners
  • AFAS SB+ - Slim boekhouden & complete oplossing
  • Visma - Makkelijk onlinen boekhouden voor ZZP’ers

.
Kaj & Chris Hoebeginik

De auteurs: Kaj & Chris

Op hoebeginik.nl schrijven we over onze ervaringen met het ondernemen, online marketing (webshops, affiliate marketing & consultancy) en investeren. Kaj de organische kant (SEO) en Chris doet de advertentiekant (SEA). Kunnen wij je helpen? Dan lees je hier meer over SEA uitbesteden en hier meer over SEO uitbesteden. We komen graag met je in contact!

Plaats een reactie

Boekhouden als een PRO 🚀Bespaar tijd & geld en maak het jezelf gemakkelijk!

Boekhouden hoeft niet moeilijk te zijn. Probeer een gratis boekhoudprogramma en bespaar jezelf veel tijd.