Droom jij er al jaren van om je eigen webwinkel te beginnen? Als je een helder plan hebt en een beetje weet hoe te ondernemen, kan iedereen een webwinkel beginnen. In dit artikel vertellen we je hoe je begint met je eigen webwinkel.
Een plan
Allereerst is het belangrijk om een onderscheidend plan te hebben. Misschien wil je sportartikelen verkopen, maar iets moet jou onderscheiden van andere webwinkels met sportartikelen. Daar zijn er immers honderden zo niet duizenden van. Misschien zijn al jouw producten lokaal ingekocht.
Waarom moeten mensen speciaal bij jou kopen? Kies een niche, koop een domeinnaam bij Godaddy en daarna kun je overgaan op het inkopen van producten, zoals een doos op maat en het bouwen van een website via Shopify of WordPress. Je kunt natuurlijk ook dropshippen, waarbij je dus rechtstreeks vanuit iemand anders zijn magazijn verkoopt. Geen voorraad nodig!
Wordt ondernemer
Als je nog geen ondernemer bent, is het hoog tijd om je zelf in te schrijven bij de KvK. Niet alleen ben je illegaal bezig als je dat niet doet, je verhoogt het vertrouwen van de klant als jouw KvK-nummer op de website vermeld staat. Inschrijven bij de KvK kost een halfuurtje van je tijd en een paar tientjes.
Let wel op: als je ondernemer bent, heb je bepaalde verplichtingen wat betreft je administratie. Je kunt ook een virtual office huren om een goed imago te houden, zonder fysiek kantoor.
De website
Een webshop is natuurlijk niets zonder website. Online zijn ontzettend veel hosts te vinden waar je zelf je website op kunt maken, maar als je een mooi en professioneel ogende site wilt, kun je dit het beste uitbesteden aan een professional. Zoek ook iemand die mooie foto’s maakt, dat mag best wat kosten.
We zijn nu ook aangekomen dat je moet gaan nadenken over de manier van verzenden en betalen. Voor betalingsmogelijkheden heb je de juiste plug-ins nodig. Betalen met Ideal is handig, maar steeds meer mensen kiezen ook voor Klarna.
In het begin kun je verzendingen zelf nog handmatig doen, als je bedrijf op termijn hard gaat lopen, kijk dan eens wat de mogelijkheden zijn met PostNL en DHL.
Promotie
Hoe beter jij promoot, hoe meer je verkoopt. Tegenwoordig zijn sociale media de beste manier om je producten aan de man te krijgen. Zorg sowieso voor een pagina met mooie content en zorg voor wat aantrekkelijke foto’s en video’s bij posts die je voor een paar euro laat sponsoren.
Plaats de link naar jouw site in stories en bij posts. Ook mensen die jou niet volgen komen deze content tegen, daar kun je weer nieuwe volgers en klanten uit winnen. Voor promotie kun je denken aan Google Pmax en Google Display campagnes, maar ook aan Facebook advertising. Succes!
0 reacties